Alla inlägg under december 2012

Av Helena - 24 december 2012 06:38

.. Det är liite väl tidigt. I övrigt känns det som en alldeles perfekt julafton morgon.

Av Helena - 22 december 2012 07:20

Ligger vaken och väntar (!) på att resten av familjen, inklusive Jackie, ska vakna. Börjar bli lite stökigt att sova med magen, så vaknar jag tidigt är det kört att somna om. Dessutom brukar lillasyster börja böka som tusan och det gör inte saken bättre. Ska bläddra några sidor i en bok tänkte jag innan jag börjar leva om. Rätt skönt på ett sätt men irriterande att man inte kan sova när man väl får.

Nu är det i alla fall slut med jobb på några dagar och jul som gäller. Tomas ska vara med grabbarna ikväll, så jag, Carro och Jackie flyr till skedvik och stannar tills imorgon. Innan vi åker har vi lite att fixa dock, städa klart lilla huset och klä julgranen bland annat. Blir intressant hur Jackie tänker om det.

Av Helena - 19 december 2012 23:35

Köket har fått nya lampor. Eller nya och nya, det fanns inga där innan. Snyggt tycker vi!

Dan, Sandra och Vincent har varit här på gröt- och skinkmiddag ikväll. Mycket trevligt! En riktigt social dag alltså. Vi körde ju en heldag hos Åsa och Lilly före. Vi hann både lunch, sovning, kaffe, hårfix, kaffe igen, mellis och lek innan vi hoppade på bussen hem igen. Och Jackie sa ett nytt ord: kaka.

Imorgon är det jobb för de stora och skedvik för den lilla. Vi tänkte passa på att handla sista klapparna och storstäda på kvällen medans vi har chansen.

Av Helena - 19 december 2012 09:01

Jag och Jackie är hemma och myser idag. Hittills har vi legat och dragit oss och myst i sängen, ätit grötfrukost och plockat undan lite. Om lite drygt en timme ska vi packa ihop oss och ta bussen till Åsa och Lilly på dejt. Förhoppningsvis somnar båda brudarna efter lunch, och då ska jag få ny färg i håret, hurra! 


Borde inte bli några problem med att få Jackie att sova dock. Hon är rätt seg redan och har lagt sig på hallgolvet och softat lite. 



Igår efter jobbet drog vi, tillsammans med alla andra Sundsvalls-bor tror jag, till Birsta för att fixa lite klappar. Nu borde allt vara klart, utom till Jackie. Och det hinner vi ordna i veckan och helgen. 


Vi fixade också första inköpet till lillasyster. Jag har blivit lite smånojig nu efter förra veckan att hon ska komma för tidigt. Alltså tänkte vi börja förbereda litegrann sådär så att vi inte står där om hon kommer och har ingenting. Världens minsta och sötaste vinteroverall är hur som helst inhandlad på Name It. Expediten tyckte nog vi var lite knäppa, för vi frågade henne om hon verkligen trodde att bebisen skulle få plats?! Den var ju så liten! Hon kollade i alla fall konstigt på oss och sa att den nog snarare skulle vara stor.. Jaja. Kommer lillasyster snart behöver hon i alla fall inte frysa på väg hem från BB. 



Söt!


Av Helena - 12 december 2012 18:38


Lite myspys innan läggdags. Vi ska stoppa Jackie i säng och sedan ska vi se andra avsnittet av Homeland. Vilken bra serie alltså, är helt fast efter första avsnittet!


Idag kom mamma upp och passade J en stund då jag hade tid hos Ludmila. Läkaren uppe på sjukhuset tyckte att jag skulle vända mig till min barnmorska för att kika på foglossningen, men då är det ju enklare för mig att gå till henne. Hur som helst så tyckte hon, till skillnad mot den andra läkaren, att livmodertappen var förkortad. Kortare än det borde vara så här tidigt. Det onda har enligt henne antagligen varit en kombination mellan foglossning och förvärkar som fått tappen att börja mjukas upp. Alltså är jag nu sjukskriven 25 %. Känns rätt skönt eftersom jag typ inte kan gå på eftermiddagarna. 


När jag kom hem från stan igen så droppade Sandra och Vincent in på en lunch-dejt. Supermysigt! 

Av Helena - 11 december 2012 21:37

Nej, jag har inte börjat packa än. Mentalt då, möjligen. När jag satt på bussen igår upp till sjukhuset så slog tanken mig att det skulle bli hemskt stökigt om det skulle ha dragit igång och jag inte fick åka hem nåt mer innan bebisen skulle komma. Man får ju lätt lite tvångstankar sådär. Hur som helst så är ju Tomas bra på alla sätt och vis, men att packa BB-väskan, det skulle han inte fixa. I ett paralelluniversum vore det i och för sig kul att testa, för det vore nog en rolig att se vad den skulle innehålla, men här i verkligheten blir det nog bäst om JAG tar hand om den saken. 


Det är ju lite märkligt det där med BB-väskan kan jag tycka. Det är liksom på samma gång hur mycket som helst, som hur lite som helst, som behövs när det är dags för förlossning. Det är superviktigt och samtidigt sjukt oviktigt vad man har med sig. Men, jag tycker ändå att man kan få tönta sig lite och planera noga vad man ska ha med sig. Av två anledningar. 1) Man har NOLL koll på förlossningen i övrigt och då vill man gärna ha ordning på det lilla man kan och 2) det är trots allt den finaste lilla resa man ska åka på, klart man ska tänka igenom packningen. Dessutom 3) man behöver inga anledningar när man är gravid, finns det något roligt att ägna sig åt så måste man få det. Och förresten 4) det är en bra förberedelse tycker jag, man ställer liksom om till snart-förlossnings-läge.


Förra gången hade jag med en alldeles ny mjukisdress till BB att ha när allt var klart. Köpte den alldeles innan BF vilket resulterade i att den passade två dagar efteråt, därefter var den för stor. Tänkte köpa en redan nu, så kanske den kan funka liite längre den här gången. För det var jättemysigt att ha en nya och fina mjukisar att åka hem i. Amningslinnen och stora sköna trosor måste man också ha. 


Necessären måste jag modifiera lite från förra gången. Lite härlig duschkräm och sånt ska jag ha, men däremot kan jag nog lämna sminket hemma.. Borde man ju ha fattat kan jag tycka såhär i efterhand, men nej, jag tänkte nog att jag skulle hinna (och vilja) sminka mig där på BB. Så var inte fallet. 


Överlag så är det ju väldigt svårt att veta vad man ska förvänta sig och vad man kommer att ha för behov när det är dags. Nu gick det så fort för oss sist, så allt vi tagit med för att fördriva tid och roa oss medans vi väntade var totalt i onödan. Tror jag skippar allt sånt nu. Tomas får väl springa och köpa en tidning om det skulle bli långtråkigt.


Till bebisen blir det inte så mycket. Några av Jackies första bodysar och små byxor, och så en pyjamas antar jag. Små mössor. En overall att åka hem i. Något mer behöver väl inte en alldeles nyfödd? Det är ju inte så att det skitar ner sig (i så fall skiter ner sig, kanske ska slänga med några ombyten..).


Jaja, några tankar om detta fick ni där. Tänker inte sätta fart förräns i alla fall mitten av januari. Imorgon och på torsdag är jag hemma med Jackie, ska bli jättemysigt! Sandra och Vincent kommer upp en sväng och käkar lunch med oss imorgon, dessutom ska jag till Ludmila på förmiddagen. På torsdag är det Jackies tur att gå till doktorn. Så vi fyller nog de här dagarna också! Hinner jag ska jag fixa segkaka eller köttbullar till julafton. Bara två veckor kvar! 



Av Helena - 10 december 2012 21:26

Skrev ju igår att jag haft så ont nu i några dagar. Inte i magen just utan mer.. ja, mellan benen helt enkelt. Molvärk. Blev lite sådär att jag kanske i alla fall skulle ringa barnmorskan och fråga vad de tyckte. Och hoppsan, de tyckte jag skulle åka direkt till förlossningen (!) för en koll. För utifall att jag börjat öppna mig antar jag. Så ja, jag var ju tvungen att göra det då. Blev inte orolig eller så, jag kände ju bebisen röra sig precis som vanligt. Men tog hur som helst bussen upp till sjukhuset, ringde och chockade Tomas på vägen upp, haha! Väl där kollade de urinprov och så fick jag ligga med CTG-mojen en bra stund för att registrera statusen på bebisen, och så gjorde de en koll på mig med. Men det var ingen fara på taket. Dörren var stängd än så länge, och det blir ingen bebis än på ett tag. Tur det. Men jag hann såklart tänka tanken på vägen upp, tänk OM det skulle vara igång! Vad sjukt omotiverad jag är att föda barn just nu. Man måste nog gå ganska länge och ha det riktigt jobbigt på slutet, annars är det kanske svårt att motivera sig.


Jaja, lite äventyrligt blev det idag alltså, även om det inte resulterade i något. Liite besviken att det inte var något alls som var tokigt, hade hoppats en aning på att kanske bli lite halvt sjukskriven. Men men, får kämpa på med min schletna kropp ett tag till, sedan går jag till Ludmila och hoppas på det bästa. 

Av Helena - 9 december 2012 21:02

Jag och Tompen ligger i varsitt soff-hörn, kollar på någon ny Tarantino-film och mumsar choklad och julmust. Eller, Tomas kollar på film, jag somnar ju ändå ifrån så det är ingen idé jag engagerar mig :) Idag brände vi ut på Birsta en sväng på förmiddagen, handlade lite nyttigheter; byggfläkt till garaget, sätesskydd till bilen mot blöta småfötter, bytte tangentbordet till TVn. Ja, ni hör ju, bara roliga grejer. Sedan blev det köttbullelunch på IKEA innan vi åkte hem. Vi konstaterade att livet blivit MYCKET behändigare sedan Jackie kan äta vanlig mat (och gör det också), så man slipper krångla med barnmat och trugande. På eftermiddagen var Åsa och Lilly här och röjde en stund, jättemysigt att surra massa och fika medans tjejerna lekte järnet.


Igår hade vi också en jätteskön dag. Jag, Jackie och Carro åkte ut till mamma och bakade havrekex och hängde, och framåt kvällen kom grabbarna ut och vi käkade middag. Jackie var på strulhumör och vägrade sova på hela dagen, varpå hon tvärdäckade i mitt knä framåt 4-5 tiden. Inte så himla bra, hon var i gasen hur länge som helst sedan.


Känner mig rätt sliten i övrigt nu. Tycker jag mått helt okej de senaste veckorna, men nu vete tusan vad som hänt. Det gör ONT på riktigt. Bebisen har ju såklart blivit tyngre och det märks, det tynger och ilar neråt och går stötar mot underlivet. Jäkla oskönt. Dessutom har det börjat ömma och värka de senaste dagarna, det känns som att någon har sparkat mig mellan benen med stålhätteskor. Så nu vaggas det värre än vanligt. Får väl se hur det går att jobba, inte så kul när man inte kan gå ordentligt. Den här veckan är jag i alla fall ledig med Jackie både onsdag och torsdag och det ska bli såå skönt. Vi har lite småplaner, ev drakborgen på onsdag med Sandra och Vincent, och på torsdag är det dags för 18-månaderskontroll och vaccinering för J. På fredag är det julfest på jobbet och det blir nog jättekul, även om jag är lite sur över att han tajmat in julfest och graviditet samtidigt ännu en gång :) 

Ovido - Quiz & Flashcards