Alla inlägg under november 2011

Av Helena - 30 november 2011 10:55

Imorgon är det som sagt en snubbe som ska kolla på lägenheten. Alltså måste vi städa järnet idag. Dessutom har vi dragit igång Projekt Uppfräschning av Badrummet. Tomas har köpt en massa mirakelmedel som ska göra fogarna vita och kaklet shiny. Vi började igårkväll, och nu har jag gjort två av väggarna klara. Blir supersnyggt! Har tvättat av den tredje och grisigaste väggen nu och passar på att pausa lite medans den torkar. Blev lite stressigt att få klart allt till imorgon istället för till måndag, men vi får göra så gott vi kan. 


Tänkte även ta och laga lite mat till Jackie när vi ändå bara är hemma och grejar på. Nu äter hon typ en halv portion mat (grönsakspuré) och fruktefterrätt till lunch (och ammar efteråt), gröt till middag, och ammar resten. Utom innan hon går och lägger sig, då får hon ersättning. Nu är min plan att vi ska uttöka lunchmaten så att hon äter en hel portion mat till lunch. Från sex månader kan man börja lägga till kött, fisk, kyckling och sånt också, så då blir det lite mer riktig mat. Kul tycker jag att laga till henne. Idag blir det storkok på rotselleri, sötpotatis, morot, kanske lite lök och någon krydda. Eller så gör jag lite olika puréer så hon får lite variation. 


Just det, hittade en filmsnutt från härom helgen. Hon är inte superstadig här, men det var innan läggdags så formen var inte på topp. Sött var det hur som helst. 



 

Av Helena - 29 november 2011 16:46

Lilla ärtan har som jag tidigare skrivit om gått vidare till lite nya tidsfördriv. Numera sitter hon och leker själv, traskar runt i gå-stolen och, från idag, hoppar (nåja) hoppgunga. Skönt tycker mamman som kan pyssla med annat när bönan är nöjd och glad. 




Hoppgunga är kul, men vi har väl inte precis kommit på grejen med den än. Idag trampade hon mest runt, runt. Och skrattade åt mig när jag hoppade framför henne för att hon skulle förstå hur det var tänkt    




Lite kuddar får man ha än så länge, rätt var det är tar hon paus i sittandet. 




Rätt skönt det med.


Annars då? Vi grejar och fixar i lägenheten inför visningarna. Utöver de två planerade var det en kille som ville komma på torsdag, så då får han väl göra det då. Lite bökigt är det att röja undan alla bebis- och kattgrejer, och bebis, katt och sig själv dessutom, men vad gör man inte?! Sju anmälda till visningar är det nu, så det verkar i alla fall vara ett visst intresse. Tur det säger jag som är supernervös!


Vi har funderat lite på hur vi ska göra när vi flyttar och hur vi vill ha det i huset. Jag är ju så kär i vårt köksbord och stolarna, tycker det är såå snyggt. Fortfarande, fast vi haft dem i snart tre år. Och det säger ju en del, jag brukar annars ändra mig ganska snabbt. Hade gärna fortsatt att ha samma matgrupp alltså, men gärna med ett större matbord så att man kan sitta många. Men stolarna har utgått från Mios sortiment, så jag hade gett upp tanken på dem. Tills i helgen då jag hittade fyra stycken på Blocket. Jippi! Kikade på dem idag, det blir kanon. Mamma eller pappa ska få plocka upp dem och ta med dem till Skedvik någon dag, så finns de där tills vi får huset 


Nu har lill-trollet vaknat. Grötdags! 

Av Helena - 27 november 2011 11:38

Önskar en liten böna som sett snö för första gången. 


 


                                                                


                                                                





Vi första adventsmyser med risgrynsgröt och skinkmacka med moster Carro och morbror Ante idag, därefter blir det en sväng på skyltsöndag. Snön har kommit, och det med besked. Det är alldeles vitt utanför fönstrena. 

 

Av Helena - 26 november 2011 21:45

Här farmor och mormor, har ni vår önskelista  



Jackie


Lego-förvaringsbox/boxar. Finns tex på lekmer.se. 


 

Möbler till sitt rum. Tex litet bord och stolar. Vita. Ikeas "Kritter" är fin.

Kläder strl 74-80. Gärna bodies, byxor och tröjor. Klänningar med långa ärmar tycker vi också om, men ärmlösa som man måste ha body under använder vi inte så mycket av. Och som ni vet är Jackie ofta rosa   

Lära-gå-vagn, till exempel en sån här:

 

Lekmatta i skumplast. Finns på Toys'R'us, tror jag.

Leksaker. Färgglada, lite pedagogiska, som helst inte låter för mycket  

Leksakslåda, tex något sånt här. Finns på Jollyroom.se.

 (Vi tänkte ha den i vardagsrummet, så den får gärna vara vit)   



Helena och Tomas önskar sig:


Vinglas Ittala Essence

Babyvakt Padwico 830 (kampanj på Babyproffsen fram till jul, 899 kr istf 1100 kr)

Helena vill ha en elvisp som sitter fast i en ställning och har en skål som snurrar under. Så man slipper hålla i. 

Om ni känner er påhittiga är vi glada för allt vi kan tänkas behöva i huset

Annars går bidrag till husgrejer också bra  

Av Helena - 24 november 2011 22:41

Måste ju skriva att Jackie tagit ett av sina stora små steg igen. Hon sitter själv utan stöd! Och fort har det gått. Så fort att jag liksom inte hunnit med att skriva om det ens. Jag tror det har tagit en vecka typ. Nu behöver hon knappt säkerhetskuddar, men hon får ju såklart sitta lite mjukt och inte direkt på golvet. Utifall att. Har tagit bort överdelen på babygymmet så blev det en perfekt dyna att sitta på. Lättare att vika ihop och stoppa undan också, perfekt!


För två veckor sedan var det babygym och babysitter som gällde, nu är det alltså sitta själv eller gå i gå-stolen. Det går fort i hockey, som pappa skulle sagt.

Av Helena - 24 november 2011 22:33

Våran älskade lägenhet har hamnat på hemnet idag. Som väntat så känns det lite vemodigt. Det ska bli underbart att flytta, och jag älskar huset också, men ändå känns det sorgligt.


Och ja, jag inser att det är höjden av i-landsproblem. 


Hur som, bilderna från annonsen har vi här. Jag sparar dem så att Jackie kan se var hon levt sina första nio månader. Och så hon kan se hur prydliga och ordningssamma föräldrar hon har. 


                             



Kom igen nu pärlan. Make us proud. Make us rich.


Av Helena - 21 november 2011 15:49

Lilla ärtan har åkt på sin första förkylning. Ingen feber, men snuva och lite hosta. Stackars! Inte kan hon sova så bra heller, så natten blev lite si och så. Hoppas hon blir bättre snabbt. Glad är hon i alla fall, så så illa kan det väl inte vara. Nya favoriten är gåstolen som hon fått låna av Milo. Tog inte många dagar innan hon listade ut att hon kunde åka runt i den! Skoj! Babygymmet tror jag åker ut, det kommer nog inte att användas mer nu när hon börjat sitta upp själv och gåstolen gjort entré. Allt tar ju sån plats, så man får sålla lite vad som ska få vara framme. 


 


Wrooom wroooom!


Imorgon ska vi åka upp till huset igen. Genomgång av besiktningsprotokollet. Och titta och drömma lite förstås   Innan vi far dit ska jag ner på jobbet för lönesamtal. Hoppas på klirr i kassan    

Ovido - Quiz & Flashcards