Alla inlägg under april 2012

Av Helena - 30 april 2012 13:16

Jag och Jackie sitter och käkar lite lunch. Pasta, korv och broccoli blev det för lillan idag. Det går halvbra. Äta är kul ett litet tag, men sedan är det roligare att slänga mat på golvet, flytta mellan tallriken och bordet och sedan tillbaka, eller varför inte vända tallriken upp och ner. En och en annan bit hamnar i munnen i alla fall och det får man väl vara nöjd med. 


 


Det är i alla fall ROLIGT att äta själv, även om det inte är så effektivt.


Ikväll blir det trevligheter här på Linnéagatan. 12 pers blir vi som inviger nyinköpta grillen. Kul! Jäkla tur att vi köpte nya köksbordet så man kan vara så många och ändå sitta som folk. Vi kör lite knytis ikväll vilket är skönt så man slipper stå i köket hela dagen. Det blev mycket ändå idag. En kompletteringstur till Birsta blev det på förmiddagen, Tomas är i garaget och röjer undan inför golvslipning, vi har städat lite och jag har gjort efterrätt tills ikväll. Rabarbercheesecake, yummy! Nu blir det sanering av köket efter Jackie matstund. Trevlig valborg!


 

Av Helena - 28 april 2012 18:49

Har precis lagt lillan, gjort lite tunnbrödsnittar av gårdagens rester och slagit mig ner i soffan för att vänta in karln som kutat iväg på affären. Blir lördagsmiddag i soffan, sedan måste vi sätta oss och fixa klart våra deklarationer. Kul. 


På tal om middag förresten, så ska ni få ett litet tips. Köp pyttbitar i charken på Ica i Nacksta, hacka, fräs på, i med grädde, kalvfond, salt och peppar. Koka ihop. Koka pärer till. Det låter inte mycket för världen, men är sinnessjukt gott. Passar särskilt bra idag när jag haft bakisdag. 


Ja, det var det! Jo, en grej till, Jackie kan stå själv lite nu och då utan att hålla i sig. Gulligt! Fort går det med de små, och snart fyller hon ett år!

Av Helena - 27 april 2012 17:55

På väg på fest med arbetskamrater, lilla pyret får stanna hemma med pappsen. Trevlig fredagkväll!


 

Av Helena - 23 april 2012 09:16

I fredags var det ingen vanlig dag, det var Mejas födelsedag! Overkligt att det gått ett helt år sedan Johanna ringde och väckte mig på morgonen innan jobbet och berättade att de fått en liten TJEJ tidigare på natten. Jag blev blödig då, och blir blödig nu när jag tänker på det. Det var så himla stort och vi längtade ännu mer efter vår lilla tös i magen.


Hur som helst. I lördags var det kalas. Från Jackie fick Meja en hopp-ko som vi hoppas att hon ska tycka om. Fint paket blev det också, om jag får säga det själv.


 


Naturligtvis hade jag och Johanna tänkt likadant när vi dressat upp tösarna för fest.


 
 

   


Älskade gotjejer! 


 


 
 

 



Av Helena - 18 april 2012 23:09

Jag känner mig seg och oinspirerad mest hela tiden. Har som ingen ork att fixa med bilder och grejer. Min nya telefon är grym i allmänhet, men har grymt bra kamera i synnerhet. Skulle därför vara bra om Bloggplatsen kunde släppa den där appen någon gång som de skrivit om sedan typ i julas?! Då skulle det bli åka av med bilder och grejer!


Nåväl. Vi har haft en skön vecka so far. Idag fick jag tummarna ur och sydde upp tre av fem gardiner i vardagsrummet/köket. Lite svårt att få till sånt när J är vaken, då ska det grejas och pillas med ALLT. Men idag, då jäklar blåste jag henne. Satte henne på mattan i vardagsrummet och byggde för en vägg mot köket av Barbapappa, gåvagnen och hennes legolåda. Då satt hon där hon satt. Hon har blivit superduktig att krypa, stå, gå med stöd och allt, men över muren kom hon inte, haha! Jag måste nog faktiskt leta reda på en bild...



Mamma vs Jackie 1-0


Och gardinerna blev bra tillslut. 


   


Nej, nu är det godnatt. Vi har blivit såna nattsuddare så det är helt sjukt. Nu tänkte jag egentligen sätta mig och kolla på TV ett tag och kanske plocka lite tvätt, och sedan ta en dusch, men inser att det nog blir raka vägen i säng. Typiskt. 

Av Helena - 15 april 2012 22:27

Vad fort det går! Inte bara veckorna utan tiden i allmänhet. Alla små bebisar börjar närma sig 1-årsdagarna, och jag är väl den enda mamman som tycker att det är jobbigt! Vart tog det här året vägen?! Alla som känner mig vet att jag är sjukt sentimental, och inte har det blivit bättre sedan man fick barn direkt. Det konstiga är att från början, när Jackie var runt 2, 3, 4 månader ungefär, kändes det som att tiden gick rätt långsamt ändå. Man tänkte på julafton och att då skulle hon vara sex månader. Fem månader var hon när vi skrev kontrakt på huset, och då tänkte man att "när vi flyttar in i huset, då blir hon NIO månader!" Och det kändes så sjukt långt fram och totalt avlägset att hon skulle bli så stor. Och nu har alltsammans bara svischat förbi i überfart och hon är jättestor och kryper och klättar och babblar, och man känner bara "men bebisen då, vad hände med den?". Näe fy sjutton, för min del hade de gärna fått vara små läänge. 


Vilket glatt inlägg det blev! Får tillägga att jag såklart tycker att det är jätteroligt att se hur hon växer och utvecklas, och det är himla lättsamt nu när hon är med på saker och ting, och äter och sover hur bra som helst. Men ändå. 


Som om det inte vore nog saknar jag amningen. Det är något med den bebisnärheten som gör mig alldeles kollrig. Haha! Ja ni hör ju. Det är nästan tragiskt. 

Av Helena - 15 april 2012 14:44

Vi har haft en barnfri helg, Jackie blev hämtad av mormor igårförmiddag så att vi kunde ha en trevlig lördagkväll med vänner. Började kvällen med Filip och Fredrik på Tonhallen, och sedan åkte vi hem till oss och gjorde mat tillsammans med Carro och Ante. Efter en stund dök Erika och Mauro upp, och vi drack vin och pladdrade resten av kvällen. Sweet!


Idag håller vi på för fullt här hemma, Tomas är i garaget och isolerar, och jag grejar på i trädgården. Krattar, rensar ogräs och så. Himla mysigt! Barnet fick vi tillbaka mitt på dagen, så nu har vi leksaker överallt och köksbordet är kladdigt. Med andra ord; ordningen är återställd. 

Av Helena - 12 april 2012 22:17

I musklerna alltså. Jag och Åsa var på Moove och körde ett switching-pass idag. Man kan säga att det kändes att jag inte tränat på 1,5 år. Gick ut hårt (nåja), och efter halva passet (även 30-minuters pass) så var jag helt död, svimfärdig och illamående. Okej, jag tar i, men där och då kändes det verkligen som att jag skulle kollavippen av ansträngningen. Jisses. Nu ska jag se till att ta mig iväg i alla fall en gång i veckan, för sjukt bra träning var det!   


Efter träningen gick vi en sväng på Birsta och käkade lunch, lyxigt att vara ute sådär utan barn ibland. Snabbshoppade lite kläder till J också, hon är den enda som får nya kläder i familjen haha! Dessutom är det så stor skillnad nu mot när hon var mindre och växte ur alla kläder på en gång. Nu har hon haft samma jättelänge, och då blir man ju less till slut och måste förnya lite. 


Jackie förresten. Hon somnar så himla duktigt nu, både på dagarna och kvällarna, och dessutom har hon börjat sova längre på morgonen. Nu sover vi till 7-tiden nästan varje morgon, kan ni förstå vad skönt! Imorse vaknade hon vid 4.30 ungefär, och jag var helt inställd på att gå ner och hämta välling och flytta över henne till oss. Testade i alla fall att göra likadant som på kvällen och bara lägga ner henne, och hon bara gnällde till lite och somnade sedan direkt! Jag skuttade tillbaka till sängen på små moln! Sedan sov vi till efter att Tomas hade åkt. Fint det. 

Ovido - Quiz & Flashcards