Alla inlägg den 8 april 2012

Av Helena - 8 april 2012 19:46

Lill-hjärtat blir 10 månader idag, och är går mer och mer från stor bebis till liten tjej. Roligt och vemodigt tycker jag haha! Jag är så sjukt sentimental, saknar pyttebebistiden jättemycket trots att det egentligen är roligare nu. 


Hur som helst, Jackie 10 månader är en tjej som 


- sover bra, men börjar komma på att man kan styra och ställa genom att stå upp i sängen och gorma tills man blir upplyft. Mamman och pappan är helt lurade! Igår blev vi tokiga, googlade runt lite och kör nu en modifierad sova-hela-natten/15-min-metod. Funkar hittills bra.

- äter bra, förrutom just nu när hon är sjuk. Större bitar och mera äta själv. Märks att hon blivit stor, hon behöver betydligt mer mat nu. Tur att det är enkelt med mellis när man kan ge en macka och hon äter själv. 

- har blivit jätteduktig på att krypa, klättra, resa sig, gå längs möbler, gå med gå-stolen etc. Hon vill gärna vara med hela tiden, och hänger en gärna i knävecken. Dessutom når hon numera precis allt och är hur tjurig som helst. 

- pratar massor. Babblar för sig själv och med sina leksaker, säger mama-mama-mama och bapa-bapa-bapa.

- gör pruttljud med munnen och tycker det är sjukt kul. 

- vinkar när man säger hejdå, klappar händerna hela tiden. Pekar på saker som hon vill ha eller dit hon vill gå.

- räcker oss saker, typ snutten, leksaker, nappen, och vill sedan att vi ska ge dem tillbaka. Vi säger tack tack och har man tur säger hon ka-ka. 

- vägde vid 9,5 månad 8 100 gram och var 69,5 cm lång. En petit tjej!


 


Jackie och Svea busar med Barba.

Av Helena - 8 april 2012 19:28

Jackies första påsk blev inte vidare värst dokumenterad i bild, men något måste vi ju knåpa ihop. Tyvärr den förkylning som gått runt i familjen slutligen slagit sig ner i Jackie, som nu är helrisig. Snörvlar, hostar och är inte alls sig själv. Jobbigt.  


Helgen har, bortsett förkylningen, varit superskön. Åsa, Mats och Lilly var här på middag i torsdags vilket var sjukt trevligt. Fredag gjorde vi ingenting, men det var finväder och jag hann rensa en rabatt. Vi hade myskväll och jag somnade kl 21, mysigt värre. Igår, lördag, tog jag och Jackie en långpromenad och lolaliserade lite nya promenadställen här uppe på Haga, sedan drog vi iväg till Alex och Johanna och spanade in huset och fick en kopp kaffe. Och så drog vi vidare till Skedvik för att lägga om till sommardäck på bilen (och idag snöar det, ironi!) och få årets första grillmiddag. Gött. 


Jackie har fått påskägg såklart, och jag har påskpysslat lite (med betoning på lite). Är man förälder så lär man också anstränga sig tänker jag.


  


Klossar från oss.


     


En mjukis-häst från mormor och morfar.


 


Mitt pynt, ett fågelbo!


Av farmor och farfar fick Jackie världens sötaste ljusslinga till sitt rum, men det får bli bild när jag fått upp den. 

Ovido - Quiz & Flashcards