Alla inlägg under februari 2012

Av Helena - 29 februari 2012 12:33

 


Jag kallar den "Flyttkartonger i vårsol"


Imorgon lämnar vi kära gamla Grönborgs till förmån för Haga och Linnéagatan 19C. Kl 11 ska vi vara på banken och göra klart affären, därefter hem och riva ihop det sista samt möta upp mamma, pappa, Jan och Monica. Sedan drar vi iväg och hämtar lastbilen kl 14, och så kör vi så det ryker hela eftermiddagen. Jackie får följa med Jan och Monica hem och vara där tills fredag. Skönt att ha henne ur vägen så att vi kan fokusera på att flytta och sedan försöka packa upp så mycket som möjligt.


Självklart håller jag på och packar idag, vad annars? Har dessutom haft tvättstugan hela förmiddagen och tvättat ALLT. Nu ska jag plocka ner gardinerna och försöka få ren dem från allt katthår. Sedan det sista i köket. Och så garderoberna. Och badrummet. Nej, lika bra man sätter fart. 

Av Helena - 28 februari 2012 09:23

Ber om ursäkt för dåligt med uppdateringar här. Det är bara det att jag gjort typ samma sak i flera dagar; packa, packa, packa, samt övriga rutingrejer typ äta, sova, ta hand om bebis. Inte mycket till bloggunderlag alltså. 


Läget just nu är i alla fall kartonger högt och lågt i hela lägenheten, 23 st har jag fått ihop hittills. Och inte klar än, såklart. Håller på med skafferigrejerna nu. Som alltid när man flyttar tänker man att "äh, det är inte så himla mycket, går fort det hära", men sedan står man där med långnäsa och bara FAAN VAD GREJER! 


En tur på kyrkis ska vi i alla fall i väg på idag. Blir säkert kul, vi har inte varit där förrut. Sedan blir det nog en promenad i solen också när kottarna (J + Meja) lekt och ätit mellis. Jäkla skönt nu när solen börjar värma och det är ljusare både på morgonen och kvällen. När jag var mindre så brukar jag och syrran alltid leta efter vårtecken när vi var ute och red, gröna skott och sånt. Jag har faktiskt några nu.


1. Hittade ett träd med massa gröna skott på igår på promenaden. Kass mobilbild, men det är budskapet som är det viktiga!




och 2. En fet, övervintrad fluga har fått liv i sig och snurrar runt i vårt vardagsrumsfönster. Äckligt, men välkommet.  

Av Helena - 25 februari 2012 20:51

Live från oss nu: Flyttkartonger all over the place (citerar vidare), Jackie i sängen, Tomas och Helena i soffan (snart, Tomas just nu på toan), middag i ugnen: tacogratäng, på TV:n: mellon (tills Tomas är klar på toan, då med all säkerhet kanalbyte). Ja. Sämre kan man ha det.


Det ser verkligen FÖR skruttigt ut här hemma nu, packningskaos deluxe. Idag har vi röjt järnet och varit på tippen med fullastad bil. Fint de. Nu har vi inte så himla mycket kvar att göra faktiskt. Inte förrän på typ onsdag då man kan packa ihop det absolut sista. Blir fint det. Nu måste jag bara hitta på lite aktiviteter måndag och tisdag så vi slipper vara hemma. Plus att dagarna kanske går lite fortare. 


De var de! Ha en fin kväll hörrni!

Av Helena - 23 februari 2012 18:50

Med bara en (EN!) vecka kvar till flytt så var det packning som gällde hos oss idag. Jackie ville prompt stiga upp samtidigt som Tomas (6.15, snark!) så vi hade måånga timmar på oss att fixa och dona. Vi packade och fixade, samtidigt som TVn fick stå på med Nyhetsmorgon eller Godmorgon Sverige eller vad det heter. Det har ju kommit en bebisprinsessa! Rojalist och bebisfanatiker som man är så var det ju ett måste att se samma nyhetsklipp om och om igen. Jag tycker det är jätteroligt med bebisar och såklart även, eller kanske särskilt, kungliga sådana. Man borde väl önska de nyblivna föräldrarna lugn och ro från journalister den första tiden, men det gör inte jag, jag vill se bilder haha!


Hur som helst, Jackie hjälpte till där det behövdes idag. Hon var, som hon är mest hela tiden och för att citera prins Daniel, all over the place.


     


Sedan lyckades jag få fram kameran och filma hennes krypstil också. Vill tillägga att hon faktiskt krypit ordentligt också några gånger, alltså på knäna. Gulligt är det hursomhelst!



Efter lunch gick vi en promenad med Johanna och Meja, vi har fel på termometern men läste på Facebook att det var 17 grader i solen! Men FÖRSTÅ hur skönt det var! Vi gick ner till hamnen och satte oss på en parkbänk och njöt medans kottarna sov sött. Fint de!
 

Av Helena - 20 februari 2012 22:13

Nu händer det grejer på rörlighetsfronten för Jackie! Från ingenting till.. ja, massor! Precis som jag trodde. När pusselbiten trillat ner var det mycket som föll på plats som det verkar.


Från förra helgen, alltså på en vecka ungefär, har följande hänt:


- Började åla förra lördagen. Samma dag lyckades hon halvkrypa på lekmatta där hon fick lite bättre grepp. 

- Någon dag senare kom sitt-krypningen. Hon sitter på rumpan med ett ben framåt och ett bakåt, drar sig framåt med händerna samtidigt som hon hjälper till med benen. Det ser SÅ roligt ut! Måste lägga upp en film. 

- Nu går det fort att ta sig fram!

- En dag när jag kom in i sovrummet hade hon satt sig upp.

- Idag vände hon sig på mage flera gånger i sängen..

- ..och när Tomas gick in och skulle plocka upp henne stod hon på alla fyra.

- Dessutom reser hon sig på knäna mot allt som är i rätt höjd. 


Det här med att vända sig runt på mage har hon såklart kunnat förrut med, men hon har liksom inte gjort det. Hon har varit så nöjd med att sitta/ligga stilla och greja på. Nu verkar hon fått fnatt och ska inte vara still en sekund. 


Kul när det händer saker snabbt, men jäklar vad jag inte hänger med! Är inte van att inte kunna lämna henne ensam. Idag när jag gick ut i köket för att hämta lite fika hann hon riva ut massa sladdar och grejer ur TV-bänken, och jag var borta jättekort stund! Nu är det till att hålla koll. 



                 


 


Annars då? Drygt en vecka till flytt. Lastbil är bokad, vi kör hela skiten direkt på torsdag så är det gjort. Massa lådor är packade och massa mer återstår. Bara att köra på. 

Av Helena - 19 februari 2012 22:11

Min lilla familj sover och jag ska strax göra dem sällskap. Helgen har varit lugn och det har varit välbehövligt. På fredagkväll var jag, syrran och Linnea ute och käkade på Allstar, jättemysigt! Tidig kväll blev det, så lite fredagsmys med gubben hanns också med innan jag kraschade i soffan. På lördag efter lunch åkte vi med Levis till hans nya familj. Det var ingen rolig dag. Jag är ju så blödig, så hela dagen (bortsett från den stund vi var hos Karin och Tomas, tur det!) gick jag omkring och ömsom snyftade ömsom hulkade. Tyckte det var skitjobbigt att Levis åkte, även fast jag är superglad att vi hittat ett så perfekt hem åt honom. Jaja. Sömnbrist (Jackie var vaken mellan 3 och 5 på natten..), vätskebrist pga tårar och allmänt elände gjorde att jag däckade i soffan på lördagkväll - också. Idag var det tidig uppstigning och tvättstuga, därefter har vi bara skrotat på här hemma. Jag fick ett ryck och packade fyra kartonger med köksgrejer. Det är så tomt nu när alla Levis grejer är borta, men flyttkartongerna fyller ut bra. Dessutom behöver jag inte barnsäkra. Bara att täcka för eluttag och barnförbjudna områden. 


Det där lät som en ganska trist helg ser jag nu när jag läser igenom. Men så var det inte, det har varit lugnt och skönt, vi har fått mycket gjort och jag har myst massor med mina älsklingar. Det är huvudsaken. 


Veckan som kommer nu är sista hela veckan in lägenheten. Om elva dagar får vi huset. Jag har massa att fixa med, och har dessutom planerat in massa roligheter. Tiden kommer att springa iväg, vilket passar perfekt just nu. 


 


Och så en bild på Jackie, som numera kryper överallt och försöker resa sig mot saker.

Upp på fötterna kommer hon inte än, men stå på knäna är inte fel heller. 

Av Helena - 18 februari 2012 16:10

Vår familj på fyra är nu en familj på tre. Levis har åkt och här hemma är det så tomt. Hans mysplatser gapar tomma och det är sorgligt. Uscha.


 


Älskade Lille-man!


               

Av Helena - 16 februari 2012 17:14

..kan vara så skönt ibland. Känner mig inte på topp idag, så vi avbokade våra planer och stannade hemma och myste. Lite nytta fick jag gjort ändå. Fixade och la ut lite annonser på Blocket. Sänkte spjälsängen till nedersta läget. När jag kom in och hämtade Jackie efter hennes förmiddagsnap så satt hon upp. Lika bra att förekomma henne så att det inte händer några olyckor. 


På tal om det är det ganska bra tajming att Levis flyttar på lördag. För en stund sedan hade hon krypit fram till kattlådan och var i full färd med att gräva i sanden. Det var på jäsken att jag hann dit innan hon stoppat en näve i munnen. 


Måste förtydliga det här med krypandet. Hon kryper alltså inte i egentlig mening, men hon ålar inte heller. Hon sitter på rumpan med ena benet framåt och det andra i krypläge, sedan drar hon sig framåt med armarna. Ser så roligt ut! Och går fortare och fortare för varje dag. 


Nu middagsdags. 

Ovido - Quiz & Flashcards