Alla inlägg den 7 februari 2012

Av Helena - 7 februari 2012 22:50

Imorgon blir lillan 8 månader gammal. Som vanligt när månadsdagen närmar sig förfasas jag över hur fort det gått. Man hinner inte med! När jag gick hem på mammaledighet kändes det som att jag skulle vara hemma i eeevigheter, kunde liksom inte se slutet på den ens. Men tjena, nu har mer än halva tiden gått. Fy sjutton, just nu känns det som att jag skulle kunna vara hemma hur länge som helst. Hoppas att det hinner ändra sig, annars blir det tungt att börja jobba...


Jaja, en Jackie-status ska vi knåpa ihop även denna månad.


- Sover hela nätterna, från 19-20 till 5-6 någonting, då välling, sedan sova till runt 8. Skönt! På dagarna har det blivit betydligt mindre sömn, oftast två pass, men även bara ett pass ibland. Rätt skönt att inte behöva anpassa sig så mycket efter hennes sovning tycker jag, det blir när det blir. Är vi hemma sover hon såklart när hon vill och hur länge hon vill, men de dagar vi är på språng blir det när det passar, i vagnen oftast. Märker att det funkar rätt bra med powernaps nu också, får hon sova bara en liten stund så klarar hon sig rätt länge på det. 

- Kvällsrutinen är samma som vi haft hela tiden; blöjbyte, pyjamas, numera borsta tänderna, sedan välling och mysa lite i soffan. Sedan lägger vi bara ner henne i sängen, ger henne snutten och stoppar i nappen och går ut. Oftast somnar hon på en gång. Sweet!

- Har börjat äta mycket bättre, och även gått upp bra i vikt den här månaden. Vi behöver inte truga lika mycket, men när det är stopp så är det stopp. Läste någonstans att man inte ska truga så mycket, då blir det en negativ upplevelse för barnet, så nu får hon bestämma när det är bra. Matupplägget ser ungefär ut så här:

ca 6.00  Välling

9.00 Gröt

12.00 Lunch

14.00 - 15.00 Mellis. Nu blir det en flaska ersättning eller välling, men vi ska öva på att äta smörgås, yoghurt och sånt så att vi kan börja med det istället. 

17.00 Middag

19.00 Välling 

Till lunch och middag blir det lite vad som helst, burkar ibland men oftast hemlagat. Sedan jag hittade saltfri buljong har utbudet blivit lite större, i dagarna har jag tex gjort risotto, köttfärssås och soppa. 

- Har kommit in i en lite rastlös fas igen. Ungefär som när hon var less på att ligga ner, men inte lärt sig sitta. Nu vill hon inte bara sitta, men kan inte ta sig någonstans ännu. Hon tränar på rätt bra dock. Lägger sig på mage och drar upp benen växelvis åt sidorna, sedan blir hon frustrerad och slår med både händer och fötter i golvet. Hon kan åla runt i alla fall, och det är ju alltid något. Jag tycker det nästan vore bra om hon inte kröt än på några veckor, så slipper vi barnsäkra lägenheten precis innan flytten, eller ha henne krypandes mitt uppi alla lådor och grejer. 

- Pratar fortfarande "babapapamamadada". Ibland låter det nästan som att hon härmar meningar, alltså inte med ord, utan mer hur hon varierar pratet och höjer och sänker. Så pratar hon oftast bara när hon sitter själv och plockar med sina leksaker, inte med mig hur mycket jag än försöker. 

- Skrattar oftare. Det har blivit lättare att roa henne så att hon skrattar också, tex genom att göra prutt-ljud på magen   

- Börjar använda pincett-greppet mer och mer. Hon brukar öva på smörgåsrån när jag äter frukost. Ska även börja göra lite plockmat åt henne så att hon får öva på att äta själv. Snart. 

- Hon går väldigt bra när hon håller oss i händerna. Vi behöver inte hålla upp henne, utan det är bara för balansen. Hon är dock inte så het på att stå upp mot saker och hålla i sig, och på så sätt hålla balansen. Några gånger har jag ställt henne mot hennes leksakslåda, vilket funkat, men oftast klappar hon och slår på grejerna istället för att hålla i sig. 

- Försöker sätta sig upp när hon ligger ner, tex när hon vaknat och ligger i sängen. Spänner magen och nacken och försöker på så sätt komma upp, men det går ju inte. Sätter man fram handen tar hon tag och drar sig upp. 


En liten sammanfattning om det här med motoriken; jag tror att hon egentligen skulle kunna både åla och krypa, hon är både stark och stabil i kroppen. Men, hon är nog väldigt försiktig. Oräkneliga gånger ser jag hur hon från sittandes ställer sig i krypställning, men sedan fegar hon ur och sätter sig igen. Det är som att hon inte riktigt törs. Samma med att sätta sig upp själv. Skulle hon bara komma på att använda armarna till hjälp istället för att köra sit-up-stilen så tror jag det skulle funka, men den pusselbiten har inte fallit på plats än  


       


Here we go!


 


Finaste Jackie, Mamma och Pappa älskar dig!


Ovido - Quiz & Flashcards