Alla inlägg under januari 2013

Av Helena - 30 januari 2013 18:42

Idag var vi hos barnmorskan för v 37-kontrollen. Vi går ju egentligen in i vecka 39 på fredag, men där räknar de ju bara fulla veckor. V 37+5 tror jag är dagens dag, så att säga.


Allt såg finfint ut. Värdena var bra, de har ju bara blivit bättre och bättre. Märkligt. Passar mig att vara gravid tydligen. +15 kilo. Förhoppningsvis blir det inte så himla mycket mer, även om det faktiskt inte bryr mig en gnutta vad som läggs på de här sista veckorna. Lillasyster hade siktet inställt åt rätt håll - utåt. Förra gången hade hon ju fixerat sig, och nu kunde han bara känna nedre delen av huvudet, resten var redan nere i den här kanalen de pratar om (förlossningskanalen?). Jaja, hon var på väg ut i alla fall. Med huvudet före.


Vi har ännu en tid inbokad om två veckor, två dagar före BF. Dock sa faktiskt Mikael (bm) att han skulle bli förvånad om vi ses då, och att vi nog skulle packa klart väskan och ställa in oss på leverans innan dess. Gaah! Nervös börjar jag bli.


Ska ta honom på orden och packa lite mer ikväll tänkte jag. Neccessären och så. Men det är svårt faktiskt, att veta man ska ha med. Sist behövde vi ingenting under själva förlossningen, utan bara efteråt, och typ hälften av allt vi hade med oss hade vi kunnat lämna hemma. Men, man vet ju inte. Kan bli långsamt också. Känns lite onödigt att ha med all möjlig underhållning (dator, böcker, tidningar, mobiler etc) och så använder man inget, men man vill ju inte heller begränsa sig. Tänk om man blir jättesugen på att se en serie eller nåt, och så har man bara med sig en bok?! Vore ju trist. Äh, allt får följa med. Dock tror jag att jag packar en väska nr 1 (nödvändigheter) som får följa med på en gång och en nr 2 (onödvändigheter) som får stanna i bilen. 


Ska skriva en liten lista på grejer som Jackie behöver ha också, dit hon nu ska. Stressiga tider! Tur man jobbar sista dagen imorgon så man hinner med sig ;)









Av Helena - 30 januari 2013 07:47

Alltså, vilka osannolika skitveckor vi haft! Först Jackie då, som nu äntligen är frisk, och så Tomas som blev dålig i helgen och fortfarande inte är helt 100. Vi tänkte hela tiden att det var lugnt så länge inte jag åker på magsjuka och förlossningen kickar igång. Och såklart, på måndagkväll börjar jag att kräkas. Aldrig i mitt liv har jag haft sån magsjuka! Från eftermiddagen och fram till mitt i natten låg jag i sängen med en hink, fruktansvärt. Dessutom satte ju såklart magen igång av alla kräkningar, med riktigt hårda förvärkar som följd. Vi ringde upp på förlossningen, lite för att förvarna IFALL vi skulle måsta komma in, men mest för att höra om jag kunde ta någon bricanyl för att försöka lugna ner det hela. Jag var på fullaste allvar livrädd att hon skulle komma, och alltså, det hade inte gått! Då hade de bara fått plocka ut henne. Vilket jag inte vill ska behövas heller, så riktigt orolig var jag.

Gårdagen var heller ingen höjdare, så sjukt påverkad av en natt utan sömn med bara kräkningar i timmar. Framåt kvällen började jag äntligen bli människa igen, och nu när jag vaknade så känner jag mig nästan som vanligt, hurra!

Mycket jobb har det inte blivit direkt de senaste veckorna. Vecka 3: en sjukdag och en vab, vecka 4: tre vab, och nu vecka 5: två sjukdagar. Dagisinskolningsbaciller i vårt hem måhända? Trodde aldrig det skulle bli på det här viset!

Av Helena - 27 januari 2013 07:25


Lilly var så söt i sin tofs häromdagen, så nu har Jackie apat efter med en likadan. Dock saknar hon ju Lillys lockar, så hennes är lite mer spretig kanske.. :) Men äh, vi tyckte hon blev supersöt och det var nog skönt att slippa luggen som börjat hänga över ögonen.


Men gud vad stor Jackie blivit förresten. Titta här, tre månader gammal. 



Så himla roligt att titta på gamla bilder på henne nu, jag är ju så nyfiken på om lillasyster kommer att se likadan ut? Man förväntar sig det litegrann och det vore ju såå sött! 

Av Helena - 26 januari 2013 15:23

Idag är det lördag och vi börjar äntligen få återgå till det normala i den här familjen. Tomas är i och för sig halvdålig nu, men han ligger inte på golvet och skriker så det känns helt okej. Jackie och jag brände ner på stan en sväng på Kax`s barnsko-utförsäljning på förmiddagen. Köpte tre par skor till 40% rabatt, ett par vår- och ett par höstskor, och ett par sommarsandaler. Kittad till nästa vinter mao, perfekt!


Plockade sedan upp Carro, kastade in Jackie till Tomas och åkte vidare till Birsta. Lite blandad shopping blev det där, mest grejer till BB-resan, och några bebisprylar. Blev superglad då Babyproffsen hade filten som jag vill ha till lillasyster, Elodie Details Apple of my Eye. Sjukt fin, mjuk och gosig. En snutte blev det också. 


 


Nu känns det som att vi har typ allt vi behöver inför nedsläpp. Bara att packa ihop neccessären kvar. Sedan vänta. 

Av Helena - 25 januari 2013 22:12

Äntligen är J bättre. I magen och i humöret. Vi hade tur och fick besök av de här brudarna, så dagen blev riktigt lyckad. Glada barn, glada mammor.

Av Helena - 25 januari 2013 07:33

Jackie verkar äntligen vara på bättringsvägen, men dessvärre verkar hon ha utvecklat någon form av skräck för att sova i sin säng istället. Säkert efter chockupplevelsen med kräkningen. Igårkväll blev hon helt galen när vi la henne, hon vaknade 5 imorse och hade typ panik i sängen (somnade såklart inte om hos oss heller, snark). Alltså är hon jättetrött redan nu, jag har provat lägga henne men hon blev jätteledsen och nu ligger hon i sängen och gråter av och till. Det gör jäkligt ont att lyssna på, men vi vet inte riktigt vad annars vi ska göra. Hon måste ju komma tillbaka till det normala. Bara stök!


Förrutom sovproblemen så verkar hon som sagt mycket bättre idag. Lös i magen, men det är i alla fall hanterbart.


Idag går vi också in i vecka 38, bebis är fullgången och klar att möta världen, och förvärkarna blir bara fler och tätare. Definitionen är tydligen att förvärkar är sammandragningar som gör ont. Och nu gör de faktiskt ganska ont. Prick just nu vill jag INTE ha någon bebis, men gärna om typ två veckor. Måste komma tillrätta med livet i övrigt först. 

Av Helena - 24 januari 2013 17:00

Har blivit galen på att Elodi-åkpåsarna sitter så himla dåligt i vagnen, glider bara runt. Köpte en ny av en tjej i barnvagnsgruppen på Facebook. Bugaboo High Performance med två lock, ett i dun och ett fleece. Så fort J somnat ska jag ut och prova i vagnen, roligt! Den har än så länge fått höga betyg av hon som ska sitta i den.

Av Helena - 24 januari 2013 14:50

Till mellis: Verum hälsofil och vätskeersättning.
Status: Piggare, gladare men fortfarande obajsad.

Ovido - Quiz & Flashcards