Alla inlägg under november 2012

Av Helena - 28 november 2012 19:17

På allmän begäran har jag och Tomas snickrat ihop en liten önskelista. Eller, två önskelistor, en längre till Jackie och en kort till oss.


Jackies lista


- En snow-racer. Bra pris på jollyroom.se.


 


- En wigglekart. Finns på wigglekart.se. Gärna deluxe-varinten med gummihjul.



- Förvaringslådor från KidsConcept. Hon har en vit och önskar sig en till likadan, eller kanske en ljusrosa med stjärnor på?


   


- Böcker, kanske inte med berättelser som ska läsas utav oss (inte så intressant än) utan mer med massa prylar i som hon kan peka på.


- Kläder storlek 92 (helst kanske tröjor och byxor/tights, eller en jumpsuit). Löjliga tryck (tex Hello Kitty el likn) undanbedes.


- Leksaker. Får gärna låta lite. Kanske sånt som hon kan härma oss med, typ en dammsugare.    






Min och Tomas lista


- Bidrag till diverse grejer, typ fåtöljer till vardagsrummet.


Hmm, det blev inte så mycket..


Jag själv önskar mig dessutom


- Vanliga hörlurar till telefonen. Alltså ett par BRA såna som man stoppar in i öronen, istället för den där skiten de skickar med. Lite såhär vill jag att de ser ut. Någon rolig färg är väl trevligt. Dessa finns på tex tretti.se.


 


- Böckerna Femtio nyanser av mörker och Femtio nyanser av frihet, av EL James. Den första i serien har jag nog redan läst vid det laget, det här är alltså 2an och 3an.


- En till bok, Bodylicius  av Sofi Fahrman. Till våren, då jäklar!


- Sedan vore det fint med ett presentkort på någon SPA-behandling, typ fot- eller ansiktsbehandling. Det kan man få göra innan man föder barn tänker jag.





Av Helena - 21 november 2012 20:16

Onsdag, mitt i veckan och min första hemmakväll på några dagar. I måndags mötte jag upp Sofie direkt efter jobbet och gick och käkade middag. Kom hem runt halv 9 efter jättegod mat och massa massa prat. Vi ska vara mammalediga samtidigt så det var så himla roligt att ses, det kommer vi göra fler gånger.


Igår hann jag hem en snabbis efter jobbet och hjälpa Tomas litegrann med hem och barn innan jag stack iväg igen. Mötte upp syrran, Erika, Sandra och Sofia på BiteLine för middag, och därefter sista Twilightfimen på bio. Supermysig kväll.


Mitt Uscados-konto är ju som ni förstår lite halvtomt nu efter två utekvällar, så för att kompensera upp lite har jag plockat och donat, fixat i köket, tvättat och vikt kläder. Eftersom jag är gravid kan jag ju per definition inte komma ner på minus på mitt konto, men det kändes bra ändå att bidra lite. Nu ska jag krypa ner i soffan med en bok, käka plommonkräm (graviditetsåkomma jag-vet-inte-vilken-i-ordningen = jäkligt trög mage) och bara ha det skönt.

Av Helena - 18 november 2012 14:45

   


Hemma efter korvgrillning med Dan, Sandra och Vincent, och Linnea, Fredrik och Stella. Jättemysigt uppe på Norra berget, bra med grillar och massa ved och bänkar att sitta vid. Vi hämtade Jackie i Matfors på förmiddagen hos farmor och farfar, handlade korv och var där uppe vid 11.30 Det är ju mitt i sovtiden för Jackie egentligen, så det blev bara lite röj innan vi stoppade i henne en varmkorv och la henne att sova i vagnen. Efter lite rullande sov hon som en stock i ca 1,5 timme. Och vi fick äta korv, surra och dricka kaffe i lugn och ro. Skönt, vi har känns oss en aning begränsade på grund av hennes mitt-på-dagen-sovning som ofta gör att man av bekvämlighet blir hemma. Eftersom hon ofta sover rätt länge så är det lite svårt att bestämma aktiviteter efteråt också. Nu har jag tänkt att hon ska få vänja sig vid att sova i vagnen lite mer, så att vi kan hitta på lite mer grejer på ett smidigare sätt mitt på dagen.


Jag och Tomas hade en toppen-kväll igår! Gick på Perfect Pint och käkade mat och efterrätt innan vi drog vidare till sporthallen och Ljust och Fräscht. Som var hur roligt som helst! En riktig höjdarkväll alltså.

Av Helena - 17 november 2012 17:27

 


Dags för de här päronen att gå ut på roligheter! Jippi! 

Av Helena - 16 november 2012 22:09

Min bästa tidpunkt på hela veckan är just nu, fredagkväll! Efter jobbet åkte jag raka vägen hem och myste med en supertrött och gnällig Jackie i soffan innan jag packade ner henne i vagnen och gick på affären. Tomas fick stanna hemma och städa. När vi kom hem igen var det läggdags för liten och middagsdags för de stora. Riktigt fredagsmys, alltså äta framför TVn och senaste Johan Falk-filmen. Alltså, de filmerna är så himla bra. Säsong två, eller vad man ska kalla det, blir bara bättre och bättre. Så bra att vi håller på att ladda ner den sista filmen nu, 22.15, och tänkte se den också. Det är typ rekord för mig, brukar annars somna runt 21 på fredagarna.


Går in i vecka 28 idag också. Inga konstigheter, men ny graviditetsåkomma: sendrag i fötterna. Konstant! Eller ja, alldeles för ofta i alla fall. Sjukt oskönt.


I helgen blir det barnvakt lördagkväll/natt, då vi ska på Ljust och Fräscht. Fick biljetter av Tomas i födelsedagspresent och äntligen är det dags! Ska bli jättekul!

Av Helena - 13 november 2012 21:36

Igår fick jag äntligen fingrarna ur och beställde en ny vagn, en sulky. Vi (jag) bestämde oss tillslut för en Quinny Zapp Xtra, som verkar supersmidig, liten att fälla ihop och slänga in i bilen, och som man dessutom kan sätta babyskyddet på. Super! Nu ska jag bara filura ut hur det är tänkt att man ska betala så kommer den på 3-4 arbetsdagar. Dagens tips till alla barnvagnsköpare är verkligen att beställa vagnen från utlandet direkt, istället för i butik eller webshop i Sverige. Kan man bara tyda hemsidan något sånär (jag säger bara Google Translate..) så är det bra mycket billigare än här hemma. Nu betalade vi ca 1 800 kr, att jämföra med en bit över 3 000 kr i Sverige. Båda våra Bugaboo-vagnar har vi beställt från Holland, men den här skickas från Polen. Billigt, och dessutom snabba leveranser direkt hem till dörren. 


Det enda som återstår nu på vagn-fronten är en skrot-vagn som Jackie kan ha att sova i på dagis. Men det får blir ett Blocket-fynd, någon måtta får det vara på lyxen. Hittade två olika Emmaljunga Scooter idag för runt tusenlappen, skulle kunna vara något. Ingen brådska dock, så kanske sjår mig tills det börjar närma sig dagisstart. Så håller jag gubben lugn också. Det här barnvagnsintresset är inget vi delar, om jag säger så.

Av Helena - 11 november 2012 20:09



   


Idag har såklart firat pappa T på fars dag. Började imorse med att Jackie bjuppade på sovmorgon till 8.45 Sedan hade vi paketöppning och söndagsfrukost i lugn och ro innan vi gjorde oss iordning och åkte iväg en sväng på Drakborgen. Jackie tyckte det var superkul att ränna runt där och åka rutschkana, en riktig hit. När vi kommit hem och hon somnat satte vi igång att laga mat till kvällen fars dagsmiddag. Mamma, pappa, Jan och Monica kom, och vi åt västerbottenpaj med rom, smetana och röd lök, och därefter Lörans fiskgryta. Gottigott. Nu är jag dock sjukt trött och har ont i huvudet. Aningens bittert, jag vill ju ha hela helgen att bara mysa på, inte ligga och oja mig över huvudvärk. Men men, resten av familjen har ända slaggat in, Jackie i sängen såklart, och Tomas i soffan. Bara jag och lillan i magen som är vakna tycks det som. Hela magen hoppar här, så det verkar i alla fall vara någon som är i gasen.


Imorgon är det jobb igen, såklart. Dock har jag bara tre (!) hela veckor kvar nu. Sedan blir det tre fyradagarsveckor där jag är ledig onsdagarna med Jackie. Därefter är det jul, och då jobbar jag bara två dagar på hela jul-nyår-trettondagshelgen. Sweet! Sedan är vi inne i januari, inskolningsvecka, och därefter blir det väl inte många knop då det är bara återstår två veckor innan det är dags att gå hem och på allvar vänta in lillpyret! Herreguuud!


Lill-pyret förresten, som inte har något namn än. Jag har massor av förslag, alla jättebra såklart, men vi kan ju inte komma överens! Nu börjar jag bli lite sådär att jag skulle vilja att vi bestämde något. Och jag veet, det är långt kvar, vi hinner blablabla. Men jag tycker att det är mysigt att veta redan innan vem det är därinne. Precis som vi visste med Jackie. Jag är inte typen som kallar min bebis för "Bebis" i tre månader för att sedan skicka in namn-papperen till Skatteverket i sista sekund, den saken är klar. 


Av Helena - 10 november 2012 14:52







Tänkte lägga upp någon bild på vårt vardagsrum, som fått sig en liten make-over. Hittade lämpligt nog en före-bild från i våras. Med en jätteliten tjej på dessutom. Gud så smidigt när man kunde stänga in henne bakom några leksaker... Och vilken liten knubbis hon ser ut som! Lill-hjärtat. Jag förstår inte hur stor hon blivit. Nåväl.


Före.


Och efter.



Den blommiga tapeten, som det i och för sig inte var något större fel på, hamnade bakom en enfärgad grå. Vi ville gärna kunna hänga tavlor på den väggen, och det blev så rörigt med tavlorna mot det blommiga. För att mysa till det lite körde vi grått hela vägen runt, förrutom på väggen med fönstret. Blev bra tyckte vi. Nya TVn är äntligen på plats (och funkar dessutom), och även nya snurra-runt-ljudet. TV-bänken tänkte vi först byta ut, men blev snåla och kapade istället av benen. Det får duga så länge. Soffan hade vi också bytt ut där efter första bilden. 


Det som saknas nu är ett nytt soffbord. Vi tänker oss något sånt här.


 

Kommer från IKEA. Prismässigt bästa alternativet.


Helst dock ett sånt här. Åh, dregel. Från EM. 


 


Kanske får önska oss av tomten.


Två fåtöljer har vi också tänkt oss. När vi har ett runt bord vore det mysigt att göra en riktig hörna där man kan sitta och fika eller vad som helst. Vi tänkte då miss-matcha vidare med två såna här:


 

Om vi varit snälla, och tomten är på gott humör alltså. Måste hålla i slantarna nu inför nästa föräldraledighet.


En lampa har vi i alla fall köpt! Den ska upp när vi har ett nytt bord och kan måtta ut var den ska hänga. Ungefär såhär ser den ut.


 

Blir nog snyggt, hoppas vi.


Lampor till ovanför köksbordet har vi beställt också, två såna här. Fast sladden blir svart istället för röd.


 

Så får det bli. Man kan tro att vi bara gillar grått... Måste nog köpa några färgglada kuddar.


Nu har Jackie vaknat efter ett tre-timmars sovpass. Skönt! Mellisdags, och så får vi se om vi hinner ut och gunga lite kanske innan det blir kolsvart ute.





Ovido - Quiz & Flashcards