Alla inlägg under augusti 2011

Av Helena - 31 augusti 2011 19:30

Ja, det är ju det som är frågan då. Huset var jättefint, och det är ju alldeles solklart att ett likadant i de områden vi tänkt oss går på runt en miljon mer. Det är tänkvärt tycker jag.  Helst skulle jag bo så pass billigt att man fortfarande kan göra alla saker man vill, resa och sånt. Är absolut inte intresserad av att lägga alla pengar på boende, MEN jag vill ändå bo fint. Svår kombo, men kan alltså lösas genom att flytta till Matfors.


Tänkte att jag gör en liten för- och nackdelarlista.


+

Stort och fint hus + garage

Stor tomt

Nära till dagis

Nära till föräldrar

Tydligen finns det skidspår nära på vintern, och det är ju bra om jag ska kunna börja åka skidor

Tomas får nära till jobbet (gång- eller cykelavstånd)

Det går bussar halvofta, MEN båda busslinjerna går rätt nära huset = jag kan också åka buss

Billigt boende, vilket gör att man kan göra massa andra saker, och dessutom tex kosta på taxi när man väl är slirig och behöver ta sig hem från stan


-

Vi hade inte tänkt oss Matfors

Vi tyckte egentligen att det var för långt bort

Ett av mina krav var att det skulle gå stadsbuss, men vanligt buss kan väl funka?

Hmm

Boendet blir så billigt att vi får för mycket pengar över? Hehe. Nä.


Aaargh, så svårt! Skulle vilja provbo ett tag och känna efter hur det känns!


Kan inte ni kloka vänner som läser komma med en åsikt?

Av Helena - 31 augusti 2011 16:06

Vi ska på husvisning igen ikväll, i Matfors denna gång. Ja, vi har ju sagt att vi inte ska bo där, men nu när man kikat lite så märker man ju hur dyrt det blir att bo i stan, och hur mycket hus man får för pengarna i Matfors. Dessutom är det nära till både mamma och pappa och Jan och Monica, och det kan säkert vara bra den dag J ska gå på dagis. Eller över huvudtaget, kommer säkert att vara massor med gånger då man kan behöva hjälp för att få ihop det när vi båda jobbar igen. 


Jaja, spännande att titta är det i alla fall. Så får vi väl se hur vi resonerar sedan. 

Av Helena - 31 augusti 2011 14:57

Så gammal har vår lilla skrutt blivit. Det är märkligt, å ena sidan tycker man att den här tiden har gått hur fort som helst, men å andra sidan kan man inte föreställa sig hur livet var innan Jackie. Det är väl så det är antar jag.


Idag har vi, eller snarare jag, varit på efterkontroll. Det gick bra, känns skönt att ha det avklarat. Allt såg fint ut, det gick inte att se att "det kommit ut ett barn där ur" som barnmorskan sa. Okej. Sedan sa hon också att "livmodern var liten som på en fjortonåring".. Jag tror det var positivt. Man kunde ju önska att resten av kroppen kunde inspireras av livmodern då och dra ihop sig till fjortonårsstorlek. Men graviditetskilon är ju borta i alla fall, och det är väl alltid något.


Efter MVC gick vi en kortis på stan och uträttade lite ärenden, sedan åt vi lunch på mammas (eller mormors, vilket man föredrar) jobb. Var på apoteket och köpte påsar att frysa in mjölk i. Bra att ha ifall jag vill vara borta någon kväll.


När vi kom hem lekte Jackie på köksgolvet.


 

           


Tjejen som önskar sig ett babygym i 12-veckorspresent.


 

Fötterna ofta uppåt-streck nu för tiden.



 

Surr-kusen kämpar och kämpar.

Av Helena - 30 augusti 2011 22:36


Fina duktiga Jackie åt hela kvällsmålet ur flaskan.


Några bilder från häromdagens bad fanns också på kameran.


 

Så här kan det se ut när vi håller på. Mycket praktiskt med bad i köket, det måste jag säga.


         


Älskade lilla hjärtat.

Av Helena - 30 augusti 2011 17:18

Nu ska vi se vad som hänt senaste dagarna. Efter lite stök så har lilla J kommit underfund med nappflaskan. Det behövdes fyra försök, sedan sög hon i sig allt i flaskan (det var ju inte så mycket, men ändå). Har provat en gång till efter det, och det gick också bra. Så nu har jag laddad upp så hon kan få hela kvällsmålet i flaska, vi ska testa det ikväll. Mysigt för Tomas att få ge henne mat också, så blir det inte lika stort mammabehov. Och jag kan få gå på jobbfest om några veckor, skoj!


Framsteg nummer 2 blir att hon rullade runt imorse! Från mage till rygg. Jag blev liksom osäker på om hon verkligen gjort det först, så blev tvungen att prova igen och vips så hade hon snott runt till rygg. Och så paff hon blev! Förstod nog inte riktigt vad som hände där, haha. 


Idag har vi varit hos Åsa och Lily på fika. Fick träffa en annan gullig mamma, Anna-Carin, och hennes Folke. Tog med kameran, men naturligtvis så blev det inga bilder. Vi hade en mysig eftermiddag i alla fall, och det var väl huvudsaken. Tog några hemma som kompensation, men inser att det blir lite tråkigt i längden med likadana bilder. Skärpning!


 

                                          


Jackie passade på att kräkas lite, därav klädbytet. Sånt är livet nu för tiden, alltid ett par ombyten redo. 

Av Helena - 26 augusti 2011 23:53

Gick också åt skogen. Lilla J bara skrek och skrek, jättehungrig och jättertrött, kanske man hellre skulle prova vid någon annan tid än vid kvällning? Hon sög lite bättre än i förrgår tyckte jag, men det kan vara inbillning också. Men tillslut var det ju bara att ge upp och amma istället. Jaja, vi får tjuras på.


Ikväll har vi annars bara tagit det lugnt. Gjorde smurrig pasta till middag, och sedan har vi hängt i soffan och kollat film. Tomas pluggar och jag tänkte knyta mig pronto.


Gick igenom lite bilder, och hittade de här söta på lillan. Lite drygt en vecka är hon här, vi var ute och åkte och letade bil då när vi båda var hemma första två veckorna. Jisses så liten hon var! Och så fin att man blir rörd   


   




Av Helena - 26 augusti 2011 13:44

Idag är jag lite krasslig, ont som tusan i halsen. Så vi håller oss hemma. Hänger i soffan och myser. Så här ser vi ut. 


              


 

Pappa, vi hjärtar dig!


Vi har haft bajsfest också. Lika så bra att ta ett bad då. Blev ett dopp i diskhon för Jackie, sedan var hon så här söt.




Nu är det helg äntligen! Ikväll ska vi bara mysa hemma, och imorgon har Tomas tenta och vi ska till Alex och Johanna på kvällen. Det blir kul! Var evigheter sedan vi var och käkade hos varandra, det gjorde vi jämt förrut. Innan vi fick småtjejerna. I det förra livet, skulle man kunna säga. 


Av Helena - 24 augusti 2011 20:54

Ja, det gick ju inte så himla bra för Jackie att äta ur nappflaska inte. Trodde nog att hon i alla fall skulle förstå att hon skulle suga på den! Men tji fick jag, hon bara slickade och flinade, och sedan började hon pladdra på, så tillslut gav jag upp och ammade istället. Bättre lycka nästa gång alltså. Och då behöver jag ju inte pumpa ur till en hel måltid direkt...

Ovido - Quiz & Flashcards