Alla inlägg under augusti 2011

Av Helena - 24 augusti 2011 18:11

Idag har vi, som vi ofta är, varit på språng. Traskade ner på jobbet vid 10.30 och åt lunch på Opus med Hanna, Kikki och Sara. Jätteroligt, men det går ju så fort! Man har vant sig av med att äta lunch på 45 minuter.. Nu tar allt den tid det tar, och det är ju rätt härligt. Hem, amma och kolla Hemnet, och sedan promenad med Sofia. Skön dag, men har haft sjukt dålig tajming på Jackie hela dagen. Det har blivit fel med både sovning och amning, så nu är hon sådär att hon pendlar mellan pigg och glad och supertrött och grinig. Går inte att få henne att sova heller, så det får nog bli en tidig kväll istället. Förra natten sov hon från ungefär 19.30 till 6.00, utan att vakna en gång. Helt otroligt. Så får hon gärna fortsätta. 


Just det, fick även tummarna ur och ringde och bokade dop. 8:e oktober i Attmars kyrka blir det. Skönt att det är bestämt, började få lite ångest över det där. Nu måste jag fixa inbjudningar, bestämma vad vi ska bjuda på och antagligen massa annat, men bollen är i alla fall i rullning. 


Tog några bilder nu när vi kom hem från promenaden. Hon är så rolig nu Jackie, har precis upptäkt sina fötter. Så fort hon är barfota och man sätter henne upp, sitter hon och tittar och tittar och funderar vad det är för någonting. Lyckades fånga på bild något sånär. 


 

                                          




Av Helena - 23 augusti 2011 22:10

Kollade förresten besöksstatistiken på bloggen, och döm om min förvåning när jag såg att jag både igår och idag haft 13 unika besökare! Snart kan jag försörja hela familjen, haha! 


Nu ska vi se Entourage, och jag ska pumpa mjölk så att Tomas kan ge Jackie mat imorgon. 

Av Helena - 23 augusti 2011 21:54

Tomas åkte och spelade golf direkt efter jobbet, och jag hade tur och fick sällskap av syrran när hon kom från jobbet. De få dagar då jag är hemma och inte gör så mycket blir rätt långsamma tycker jag. Från början tyckte jag att det var jätteskönt att få vara hemma och fixa, men nu när man blivit mer effektiv så hinner jag ju med sånt ändå. Idag blev det lite långsamt på eftermiddagen, och då längtar man ju tills Tomas kommer hem och man får vuxensällskap. Dessutom var Jackie lite halvgnällig. Vi var hos Jan och Monica igår och käkade, och klockan blev nog nio innan vi kom hem och fick lillan i säng, så idag var hon nog lite trött.


Vi tog en liten promenad på eftermiddagen också, och sedan gick vi hem och badade Jackie. Det är lite lurigt att bada henne själv, men det måste ju gå. Idag fick hon bada i diskhon, haha! Det var så populärt så. Hon har en badbalja såklart, men ibland känns den bökig att släpa fram. Dessutom sprattlar hon så mycket i den, i diskhon fick hon liksom så lov att sitta still. 


Jag och syrran hade i alla fall riktigt mysigt ikväll. Snacks och slötittande på TV kan göra en lycklig ibland. 

Av Helena - 23 augusti 2011 14:54

Idag har vi haft fullt upp hela förmiddagen. Studsade upp och mötte Johanna och Meja för en promenad på morgonen. Vid halv elva kom vi hem, duschade, åt, ammade och gjorde oss klara på 45 minuter. Promenerade sedan iväg till BVC och första läkarbesöket. Gick finfint, läkaren tyckte att Jackie var så fin så. Och det är hon ju   


Vägde och mätte gjorde de också; 58 cm och 5 340 gram. Hon har ju blivit så stor, vår lilla skrutt. 


Efter läkarbesöket gick vi en sväng på stan och kollade på lite nappflaskor. Jag tänkte få gå på jobbfest den 9 september, och då vore det ju bra om Tomas kunde ge Jackie hennes kvällsmål. Ska därför börja pumpa lite på prov och ge henne. Vi får väl se hur det går. Köpte en nappflaska efter mycket övervägande. Svårt! Mycket att välja på. Gick sedan hem och kikade på internet, och där fanns det ju såklart mycket billigare. Beställde en flaska, extra nappar och förvaringskärl till mjölken. Sedan kom jag på att vi ju fick nappflaskor i gratisgrejerna man fick på BB. Och förvaringsbyttor hade jag också köpt, märkte jag när jag rotade i lådorna. Lite onödigt att handla mera då, så nu hoppas jag att det går bra att makulera beställningen.


Har grejat och donat här med pumpen också. Kokat och funderat på hur man ska bära sig åt. Har kommit fram till att det bästa nog är att pumpa ur efter att Jackie har ätit. Så man tar det som är kvar. På så sätt står man ju inte där med tomma bröst och hon blir hungrig. Sedan kan man hälla över i småbyttorna, och ha dem i kylskåpet. Tydligen kan man fylla på med mer mjölk under dagen, ifall man pumpar flera gånger. Sedan är det bara att hälla upp på nappflaska och hoppas på det bästa. Vi får väl se, som sagt. 


Och så en dagens.


 

                                                                   


Just det, vi var ju på husvisning igår. Inget för oss, alldeles för mycket att göra. Jag kan gärna köpa ett hus där vi kan fixa lite, men någon måtta får det vara. Det måste ändå vara någon form av gott skick i grunden, och sedan kan man greja på eftersom. Vi är ju inte precis Byggare Bob någon av oss. Känns roligt i alla fall att titta, man lär sig mycket av att åka och kolla på hus. Både om vad man vill ha, och vad man ska kolla efter när man är och kikar. Dessutom är det egentligen ganska bra att det dröjer lite innan vi köper något. Då hinner vi spara fler föräldradagar, så vi kan vara hemma länge och mysa med Jackie   

Av Helena - 22 augusti 2011 16:10

 

Av Helena - 22 augusti 2011 15:48

Orkar inte lägga över bilder från kameran så ofta, så då får det bli lite mer när det blir istället. Det här är förra veckan. Vi hängde med moster eftersom hon hade semester.


Måndag var vi till Skatan, gick runt lite och käkade sedan lunch. Jackie hade en bra dag, hon myste hos Carro och Anna, sov en stund i vagnen och hann med att bjuda på en bajsfest.


      


Tisdag åkte vi med moster på Birsta och handlade gardinstänger och annat nödvändigt till nya boet. Vi tog en lunch på Waynes och Jacke lekte med moster.


     


Cool tjej i ny Cheap Monday-tisha.


 

Shopping tär på krafterna.


 

Onsdag och torsdag var vi i stugan, jag, Jackie, Carro och Anna.


     

         


Gamla fina Emmaljungan. Säkert glad att få komma fram i ljuset igen.


Fredag kom Cissi och Algot och hälsade på. Jätteroligt! Vi ska försöka låna morfars bil någon dag så vi kan åka ut till dem i Bergeforsen. Algot och Jackie bondade direkt och ville gärna sitta tillsammans i soffan.


 

    


 

Cissi och jag jobbade ihop ett tag på banken, och har hållit kontakten sedan dess. Lustigt nog blev vi gravida och skulle få barn nästan exakt samtidigt, hon 8:e juni och jag 10:e. Algot kom tre veckor för tidigt, då var jag avis! Jackie kom sedan på deras dag den 8:e. Och det gick ju bra det med.

Av Helena - 22 augusti 2011 15:45

 

               


 

Kärlek.

Av Helena - 18 augusti 2011 21:00

Jag, Jackie, moster och Anna åkte till stugan igårförmiddag för en liten minisemester. Jättemysigt! Var inte så jättebra väder, det märks att det börjar bli höst, men det är ändå skönt att vara där. Vi gjorde inte så mycket, den mesta tiden satt vi på altanen och surrade och åt massa god mat. Jackie satt i barnvagnen, uppallad med kuddar så att hon såg någonting. Hon är riktigt nöjd när hon får sitta så, och det är kul tycker jag att han henne med vi bordet utan att behöva ha henne i knäet. Kl 8 nattade jag henne som vanligt, och sedan satt vi ute hela kvällen. Det är himla enkelt att ha med henne och sova borta faktiskt. Vi har ju varit lite här och där med henne, till Alex o Johanna i Vigge, till Malin o Henrik i Sthlm, Skedvik och så stugan. Det är kul att man inte behöver begränsa sig till att alltid sova hemma. 


När vi är hemma sådär och i stugan brukar vi ta våran gamla barnvagn från när jag och Carro var små, en Emmaljunga i röd plysch. Den är faktiskt jättefin, och går betydligt bättre på grusvägarna därute än vad Bugaboon gör. Praktiskt också att slippa släpa med vagnen jämt man ska dit. 


Imorgon kommer Cissi och hennes Algot hit och hälsar på. Algot är tre veckor äldre än Jackie, ska bli kul att se hur stor han blivit sedan jag såg honom sist. Ska också försöka att städa av lite här hemma, och så måste måste måste jag ringa till kyrkan (eller vart man ringer) och boka in dop.. Nu är det frågan om det kanske blir tajt att ha dopet i september som vi tänkt, får kanske bli oktober ändå. 


Ja just, vi ska på husvisning på måndag. På Ridvägen i Österro. Kan vara något. 


Har knäppt massa bilder från veckan, men de får jag lägga upp imorgon. Jag och gubben ska spela alfapet   

Ovido - Quiz & Flashcards