Alla inlägg under maj 2012

Av Helena - 31 maj 2012 18:51

Idag har Jackie gått mer än hon krypit. Ville bara säga det. Hurra! Fortfarande ingen film dock, måste fixa pronto. Det är ju så jäkla sött när hon staplar omkring. Hon har även någon form av belåten min som är superskön. 

Av Helena - 30 maj 2012 22:11

..vart jag tagit vägen så har jag varit upptagen med annat/bortrest/sjuk själv/haft ett sjukt barn. Ja faktiskt, vi har haft en körig senaste vecka. Tur mobilen hänger med i alla fall så något blir dokumenterat. 


Senaste veckan i bilder, varsågoda!


 


Jackie har invigt sin gunga. Kul tycker hon!


                               


Det blev varmt och skönt, då passade vi på att leka med kompisar. Och gå på kalas hos Lilly.


 


Med Meja...

  

 


...och Folke.


 


Där rök pointsen den dagen..


Vi packade bilen och åkte till Sthlm på bröllopsfest. Jag och Carro fick sitta bak.


 


Alla var snygga och glada. Solen sken, ibland i ögonen.


 


Vi hade Jula-påsen med oss på finkalas. Givetvis.


       


Vissa var taggade inför kvällen.


 


Vi fick sinnesjukt god mat. Dreggelvarning. Sparris, lamm och creme brulée.


Ungefär så. Förutsom ovanstående har vi varit sjuka. Jag har varit superförkyld och Jackie hade, visade det sig, öroninflammation och har fått sin första penicillinkur. När vi var i sthlm var hon hos farmor och farfar. Där finputsade hon gång-tekniken och är nu riktigt riktigt duktig. Idag tror jag faktiskt hon gått mer än hon krypit, dock håller hon ju gärna i sig där hon kan än så länge. Men knatar på som tusan, släpper taget och går ända upp till runt 10 steg. Måste filma imorgon. Så sjukt sött! Farmor har även lärt henne att pussas; blöta pussar med öppen mun, precis det vi vill ha. Och idag har hon varit hos tandläkaren. Det gick finfint, men det var inte så konstigt med tanke på att det bara var information och att de inte slängde minsta blick i munnen på henne. Men det fanns massa leksaker i väntrummet, så tandläkaren var ändå en kul grej tyckte J.




  

Av Helena - 23 maj 2012 21:35

Ikväll har jag varit och sprungit Vårruset med min kollegor + Johanna. Gick super! Har ju som sagt inte hunnit (?) träna så mycket, men jag sprang hela rundan utan att vila och var i mål på 33,5 min ungefär. Det var över förväntan. Nu har jag fått pepp och ska springa massor så jag och Erika kan ta tjejmilen i september. 


Annars har vi haft en riktig mysdag hos Johanna och Meja, tjejerna har lekt på gräsmattan och när de sedan somnade så fick  vi varsin kaffe och en mumsmums (2 pp) och njöt i solen. Underbart! Dagar som denna kommer man sakna enormt när man börjar jobba igen. 

Av Helena - 21 maj 2012 22:31

Nu har jag PP:at i en vecka, och jag måste säga att jag är positivt överaskad. Förrutom första dagen som var katastrofjobbig så har det flytit på kanonbra. Inga problem med vad man får och inte få äta, inte varit hungrig, kunnat äta gott på helgen. Himla nöjd so far! Idag var det vägning, och resultatet blev -1,8 kg första veckan. Jag vet att jag skrev att jag gått ner 2,5 i lördags, men det var innan vi var hos Erika och Mauro på middag... Nej, men såklart finns det en poäng i att inte väga sig var och varann dag. En gång i veckan räcker, då slipper man se alla svängningar och bli kollrig över dem som jag lätt blir. 


Med en vecka i bagaget har man också fattat lite smarta grejer som gör vardagen lite lättare. Till exempel försöker jag hålla ner PP under dagarna litegrann så att vi kan äta lite godare middag. Det är för husfridens skull, förstår ni. Till frukost äter jag nästan alltid samma; en skiva rågbröd med lättmjukost och skinka, ett ägg, 1 dl fil med skivad banan och en kopp kaffe. Det blir 5 eller 6 PP och är en klockren frukost som jag står mig i evigheter på. Till lunch har jag ätit lite olika, men nu har jag kommit på att det finns massor av soppor som innehåller under 2 PP. Jag som älskar soppa! Gjorde en laddning broccolisoppa (okej, det kanske inte var det godaste) som innehåller 0 PP. Perfekt! Då kan man ta en smörgås till och det blir ändå en "billig" lunch. Alltså har man lite spelrum kvar till middagen. Och middagen förresten. Gud så gott vi ätit! Alltså dögott. I fredags blev det kyckling med ädeloströra samt ungsbakade rödbetor och päron, sjukt gott! Lördag grekisk pytt, söndag grillat och idag moussaka. Underlättar när man får äta god mat, som dessutom Tomas gillar. Annars går det två dagar, och sedan står man där med skägget i brevlådan och skäms eftersom man precis tryckt en vesuvio. 

Av Helena - 20 maj 2012 21:01

Det satt långt inne, men ikväll tog jag ÄNTLIGEN steget och kom iväg på en liten joggrunda. Jag har ju inte joggat sedan innan jag blev gravid. Nästan två år sedan. Men det var skönt! Och det gick bra, över förväntan. Tänkte egentligen bara ta en pytterunda, typ en kilometer eller så. En test inför onsdag och Vårruset (som jag skulle ha tränat inför i vår, hoppsan). Hur som helst kändes det bra och inte så jobbigt, så jag fortsatte en bit till. 2,6 km mätte jag upp rundan till när jag kom hem. Bra premiär och 4 plusPP! Sitter bra efter gårdagens middag hos Erika och Mauro där hela veckobonusen rök.


Nu ska jag krypa ner i soffan och kolla på film och njuta av min eftersvett. Imorgon är det måndag och det betyder vägning. Spännande! 

Av Helena - 19 maj 2012 08:39

Började ju som ni vet med VV i måndags, alltså 5 dagar sedan. Jag känner mig lite fånig, för jag tycker redan att jag blivit smalare och det har känts jäkla bra. Igår var vi hos mina föräldrar tillsammans med Carro och Ante och åt gomiddag (grekisk pytt = 15 pp), och i förrgår åt jag en liten skål ostkrokar (6 dl = 6 pp). Fick för mig att jag skulle ställa mig på vågen ändå nu imorse. Det är ju lite ångestladdat att göra det när man vet att man ätit gott några dagar. Men herregud! - 2,5 kg från startvikten! På fem dagar! Alltså, ProPoints is the shit.


Nu ska jag hämta ner barnet, som precis vaknat för dagen. 8.45 Det går bra nu. 


 

Av Helena - 17 maj 2012 19:05

Eller kanske inte, men det känns då som fredag! Det gjorde det igår med för den delen. Älskar långhelger!


Vi fixar middag, har precis lagt J och laddat ner en film. Blir myskväll med andra ord. Och jag har 6 prickar kvar av dagens dos. Vet ni vad det betyder? Det betyder 6 dl ostkrokar, hurra!


 

Av Helena - 16 maj 2012 22:46

Snart blir Jackie 1 år! Å ena sidan har hon grejer så hon klarar sig, men å andra sidan finns det rätt mycket som hon behöver ha. Eller som jag tycker att hon behöver ha, snarare. Eller vill att hon ska ha. Jaja. Vi har knappt köpt en leksak under hennes första år, men nu är bebisgrejerna ointressanta och hon vill ha roligare grejer. Här är ett litet urplock på vad jag hittat. 


- Påslakanset från Hemtex "Monkey"



- Aktivitetsleksaker, alltså saker med sånt som rör sig, låter, lyser, blinkar etc. Så hon måste greja lite. Eller pusselliknande grejer. Lite klurigt vill vi ha!


- Klosslåda från Kids Concept (Jollyroom)


- Gåbil, typ bobbycar. Finns massa på Jollyroom.


 

 

- Kanske en spis? 




- Kläder strl 80. Bodysar göre sig icke besvär. 


- En sandlåda. Med lock. 

 

- En docka. Den här var fin! Absolut inte en Skrållan-dock eller liknande.


Finns på Jollyroom.se, som allt annat.   


- Om dockan behöver en säng, vill den nog ha en från Kids Concept. 


Överlag föredrar Jackie (och eventuellt jag och Tomas) pastelligt, träigt och fint framför plastigt i grälla färger. Bara en tanke. 

Ovido - Quiz & Flashcards