Alla inlägg den 2 januari 2013

Av Helena - 2 januari 2013 21:19

Blev visst en liten bloggtorka här! Jul och nyår har passerat med en jäkla fart, och vardagen är tillbaka. För de allra flesta, men inte för mig och Jackie inte! Vi är lediga även den här veckan, sjukt skönt. På måndag är det DAGIS! Alltså passar vi på att njuta av de sista dagarna hemma. Att lillan blivit så stor! Känns helt obegripligt faktiskt. Både jag och Tomas är lite blödiga sådär angående dagis-starten. Inte helt bekväma med att vi ska lämna henne ensam med annat folk hela dagarna och själva gå på jobbet. Som tur är behöver hon ju inte börja med heltid eftersom att jag jobbar mindre nu, och snart får hon ju bara gå 15 timmar i veckan. Känns bra med en mjukstart. 


Hur som helst. Idag har vi varit hos Åsa och Lilly på dejt hela dagen. Jättemysigt. Fick lunch, sedan somnade tjejerna och vi drack kaffe och åt chokladboll. Göttigött! Snart har vi varsin liten bebis igen, och då kan vi ägna oss åt sånt här hela veckorna = underbart.


                        


 


Tog och klippte Jackies hår igår också. Hon har ju tyvärr inte ärvt pappas hår-anlag, den saken är klar, och det är ju beklagligt. Hade unnat henne bättre än de små fjös-fjunen hon dras med nu. En riktig hockeyfrilla har hon haft också senaste tiden, MEN det tar sig faktiskt och börjar komma mer hår på sidorna. Klippte av de långa testarna rejält nu, och så hoppas vi på att de liksom ska ta med sig resten av håret på väg ut så att det blir lite kvantitet på det. Blir nog superfint, men lite tråkigt att hon för tillfället inte kan ha tofs. Det är ju så gulligt!


Några ord om graviditeten också. I vanligt ordning går det supersnabbt, nu har snart 34 veckor passerat. Det bökas för fullt i magen. Bebis ligger åt rätt håll som det verkar, känner både lillrumpan och småfötterna strax under revbenen där det sparkas massvis. Nu när jag varit ledig har både foglossning och sammandragningar lugnat sig, vilket såklart är jätteskönt. Förra veckan när jag jobbade torsdag och fredag märkte jag dock på en gång att det blev sämre, så får se hur det går nu att jobba sista veckorna. Oavsett vilket så är det inte många kvar, veckor alltså. Tänkte nog gå till Ludmila en sista gång och checka läget på livmodertappen. Om den är ungefär som den var eller om det kortat sig ytterligare. Man vill ju gärna veta på ett ungefär vad man ska vänta sig. Jag är lite kluven, å ena sidan får bebis gärna komma tidigare så man slipper allt det jobbiga med att se ut på det här viset, å andra sidan vore det jätteskönt att hinna gå hem och vila och förbereda sig ordentligt innan förlossningen. För att vara på den säkra sidan litegrann tänkte jag ta en sväng på Birsta imorgon och handla lite inför dagen D. En pyjamas åt mig själv tänkte jag, att ha efteråt. Och så kanske några nya mjukisar att åka hem i. En snuttis till bebis. Småsaker som är sköna att ha hemma ifall att saker och ting skulle dra igång. I övrig känner vi oss ganska redo. Jackies små bebiskläder är tvättade och vi har köpt en overall. Måste till Johanna och hämta babyskydd och vagga bara, sedan är vi all set. Fint det!


Jaja, lite om det. Imorgon ska vi till barnmorskan också. För uppdatera efteråt. Och skriva lite om vår jul, det har jag alldeles glömt! 



Ovido - Quiz & Flashcards