Alla inlägg under oktober 2011

Av Helena - 5 oktober 2011 22:06

Onsdag idag, vilket för oss har inneburit promenad kombinerat med lite träning tillsammans med Johanna och Meja på förmiddagen och på eftermiddagen vår första föräldraträff på BVC. Blev sent för oss, men eftersom de har uppehåll över sommaren så börjar vi först nu. Jackie är ju född så pass tidigt på sommaren, så hon var för ovanlighetens skull bland de äldsta. Hon som brukar var minst jämt kändes som en jättebebis mot alla småttingar som bara var typ 1-2 månader. Jaja, sådär tyckte jag väl att det var idag på träffen. Vi presenterade oss och fick berätta om våra förlossningar, och sedan se en film och spädbarnsmassage. Det blir säkert bättre längre fram när man lär känna varandra litegrann och kan prata lite mer. 


Passade i alla fall på att väga och mäta idag när vi ändå var där. Dessutom blir ju liten fyra månader på lördag, och det är ju roligt att ha koll månad för månad. 


Alltså, 


111005    4 m     6 150 gram     62,5 cm     Huvudomfång 39,5 cm (tror jag)


Följer fortfarande kurvan bra, men hade gått ner under kurvan lite på vikten. Tydligen vanligt när de ammat ett tag. Vi pratade om det här med att börja med smakpotioner också. Kom fram till att det inte är någon brådska att börja än, så vi väntar nog lite till. Å andra sidan kan man ju börja med bara en liten tesked då och då. Hmm, vi får nog se hur vi gör. 


Efter träffen speedade jag iväg på Hemköp och handlade lite, vidare hem för att fixa middag till Dan och Sandra som kom förbi och käkade med oss. Grekisk pyttipanna blev det, och därefter äppelpaj. Gottigott. 


Nu Sons of Anarchy innan bingen. Godnatt!

Av Helena - 4 oktober 2011 15:20

Tisdag och Mamma Boot Camp i vanlig ordning. Idag i strålande sol och riktigt värme, underbart! Stackars Jackie som jag såklart hade klätt på för mycket dock. Men hon verkade inte lida, det kanske inte var så himla varmt i skuggan i vagnen ändå. Väl hemma så samlade vi ihop all smutstvätt, två proppade IKEA-kassar, och bar iväg till tvättstugan. Skönt att få allt rent. Ska röja lite i lägenheten tänkte jag. Behöver städa och göra fint till på torsdag då mäklar-Nina kommer. Inte för att hon ska ta några bilder då, men man vill ju inte behöva skämmas  


Nej, ner i tvättstugan igen medan Jackie sover. Sedan börja göra middag tills Tomas kommer hem. VART tar dagarna vägen egentligen?! 

Av Helena - 3 oktober 2011 20:43

Det slog mig förrut idag att i söndags 2 oktober var det ett år sedan min mens var sen, jag köpte och kissade på en sticka, och vi fick ett PLUS! Jag tänkte berätta hur den dagen tedde sig. 


På fredagkvällen den 1 oktober var vi bara hemma, jag och Tomas. Vi hade öppnat en flaska vin och gjort lite god mat. Jag var lite lurig, misstänkte att min mens var lite sen. Men jag var inte säker, jag hade noll koll på när den brukade komma och hur långt det skulle vara mellan. Det jag visste var att jag hade senaste mensen när vi kom hem från Montenegro kring den sista augusti. Ett tag sedan alltså. Vädrade mina misstankar litegrann, men Tomas trodde absolut att jag bara inbillade mig. Jag tänkte att jag nog skulle ta och köpa ett test i alla fall, så att man kunde slappna av sedan. Ni kanske undrar vad som hände med vinaren? Jodå, den gick ner (och satt säkert fint också), men det var den sista på länge skulle det visa sig. 


På lördagen passade jag på att köpa ett test när jag och syrran (tror jag det var) var på Birsta. Tomas jobbade. Åkte hem och pratade i telefon med Johanna. Johanna förresten, som jag fick ringa till när jag upptäkt att mensen nog var sen. Hon fick räkna efter och kom fram till att jag var hela tio dagar sen. Jag tror att jag hade pratat med henne redan på fredageftermiddag, men konstigt nog kommer jag inte ihåg exakt hur det var. Hon blev eld och lågor i alla fall, sugen på gravidsällskap som hon var  


Hur som helst. Jag velade om jag skulle göra testet på en gång, eller vänta tills Tomas kom hem. Men eftersom vi skulle åka direkt till Matfors efter han slutat så skulle det ta så lång tid, så jag kunde helt enkelt inte hålla mig. Johanna gjorde inte saken lättare, hon var mer nyfiken än jag tror jag. Vi la på och medans Johanna höll tummarna hårthårthårt, så gjorde jag testet. Jag tordes nästan inte titta på stickan, men det kunde ju ta upp till fem minuter innan resultatet visade sig så jag väntade mig inte att det skulle hända något på direkten. Men tji fick jag, ett klart och tydligt plus visade på en gång att ett litet frö hade slagit rot i magen. Vilken känsla! Jag blev så paff att jag höll på att trilla av toalettstolen. Chockad ringde jag upp Johanna och meddelade att hon inte skulle bli ensam tjockis på New Yorks gator. Hon blev såklart lyrisk. 


Nu var det ju inte helt planerat att vi skulle bli med barn. Snarare totalt oplanerat. Men ändå, trots att jag var chockad så började på en gång den där pirrande känslan spira i magen. Lycka! Jag hade en bebis i magen. En BEBIS!


När jag hämtade upp Tomas efter jobbet tänkte jag inte att jag skulle säga något förrän vi kom hem på kvällen, men naturligtvis frågade han ju om jag hade köpt något test. Då blev jag tvungen att säga som det var, kunde ju inte gärna ljuga haha! Och om jag blivit chockad så blev han det nog gånger tio. Vi gick omkring lätt omtöcknade någon vecka efter beskedet, men för varje dag så kändes det lite mer verkligt. När vi väl vant oss vid tanken och verkligen börjat att glädja oss åt Kotte (som det lilla livet fick som arbetsnamn), så knackade mina följeslagare under de kommande veckorna på dörren; Illamående, Oro och Trötthet. Jippi! 


Av Helena - 3 oktober 2011 16:44

Idag har vi bara varit hemma, vi hade mysbesök på eftermiddagen av Elin som jag lärt känna genom jobbet. Passade på att baka lite muffins att bjuda på, små chokladmuffins med rosa glasyr. De blir fina till dopet också.


Jackie har varit en exemplarisk bebis hela dagen, ätit och sovit bra och däremellan varit en riktigt glading. Jag vågar nästan påstå att det har infunnit sig lite rutiner på våran lilla donna. De flesta dagar äter hon numera på bestämda tider (9, 12, 15, 17 och 19), och sover två pass, förmiddag och eftermiddag. De dagar då vi är ute på vift och hon inte kan sova så länge åt gången blir det naturligtvis fler men kortare sovpass. Det är himla skönt måste jag säga att veta, i alla fall på ett ungefär, hur vi ska ha det. Att hon dessutom är väldigt lättsam att lägga på dagarna är mer än tacksamt. Idag har jag bara behövt lägga ner henne i spjälsängen, ge henne nappen och gosen, och gått därifrån. Då har hon legat vaken en liten stund men sedan somnat helt själv. Jag har inte ens behövt vara där och stoppat i nappen! Sjukt skönt. På kvällarna är hon som bekant likadan, somnar nästan på en gång. Nätterna däremot, de få gånger hon vaknar, kan hon vara lite halv knölig att få att somna om. Men man ska inte klaga, hon är allt bra duktigt våran tjej. 


Kameran hängde med till Matfors igår, och lite bilder blev det också.


 

Farmor plockade fram en nyckelpiga som pappa haft som liten.


                


Den var fräsig tyckte Jackie.


När vi kom hem busade pappa och Jackie i sängen innan läggdags.


 

Hon viftar med armarna så att de inte fastnar på bild ens. 


 

Vårat hjärta. Mamma smälter. 


Just det, tog och ringde en mäklare på förmiddagen som kommer och kikar på lägenheten. IFALL det skulle bli husköp. 

Av Helena - 2 oktober 2011 19:17

Jackie har upptäckt storebror.


       

Av Helena - 1 oktober 2011 15:53

Eftersom att pappa var borta åkte jag och Jackie hem till mormor och morfar i Skedvik. Det är helt underbart att komma hem och andas lite lantluft då och då. Vi gjorde inte så mycket. Jag och mamma promenerade en sväng både idag och igår, vi inspekterade takbytet på ladugården, var in till farmor och farfar en stund och lite såna saker. Hade med kameran, så här kommer en bildkavalkad.


 

Dålig kvalitet på bilden, men motivet är det inget större fel på. 


              


 

Farfar pausade lite i arbetet.


              


Lite bilder på ladugården och gamla bostadshuset, även kallad Rö'bygninga (bondspråk för "den röda bygnaden"). 


                    


 

Jackie hade det gött i vagnen. 


   

Moster och morbror kom förbi med lite grejer, tog en kaffe och surrade lite. 


Nu ska jag inventera kylskåpet. Vi ska göra tacopizza och jag misstänker att det behövs kompletteras med lite smågrejer från affären. Pappan hämtade vi upp i Matfors på väg hem från Skedvik, mysigt att ha honom hemma igen   

Ovido - Quiz & Flashcards