Alla inlägg den 8 september 2011

Av Helena - 8 september 2011 11:27

- Sover hela nätterna. Somnar vid 20 och vaknar när Tomas går upp vid 5.30 Då brukar jag lyfta över henne till vår säng, amma, och så sover vi en stund till innan vi kliver upp runt 8.

- Ammar runt var tredje timme på dagen. Ibland oftare, ibland mer sällan.

- Sover ganska lite på dagarna, och har inte riktigt några rutiner där. En längre stund på förmiddagen brukar det bli, men sedan beror det på vad som händer i övrigt. Sover dock aldrig några längre stunder, absolut max en timme, men oftast 30-45 min.

- Har precis börjat ta nappflaska. Vi har inte testat ersättning än, utan pumpar ur mjölk till henne. Det går jättebra!

- Leker gärna i babygymmet eller sitter i babysittern.

- Sträcker sig efter saker och försöker greppa, men lyckas bara ibland.

- Jollrar väldigt mycket. När hon är pigg och mätt kan hon ligga långa stunder och prata med sig själv. Har också börjat jollra på nätterna när hon vaknar till, högt och ljudligt så att vi vaknar.

- De små fjuna längst upp på huvudet börjar få sällskap, men någon frisyr är det inte än på ett tag.

- Har precis börjat ha strl 62 i kläder.

- Sitter och står när man håller i henne, vill inte liggga på rygg i knät utan vara upprätt. När hon ligger på mage håller hon upp huvudet och bröstet utan ansträngning med stöd av armbågarna.

- Är oftast hur snäll och nöjd som helst, gråter eller skriker nästan aldrig.

- Somnar själv i spjälsängen när det är sovdags. Vi ger henne snutten och stoppar i nappen och går därifrån, sedan kan vi få stoppa in nappen någon gång, men oftast somnar hon själv efter några minuter.

- Hon tycker om att prata med oss, bästa stunden är på morgonen eller när pappa kommer hem från jobbet.

- Är en riktigt TV-junkie! Så fort TV:n är igång sitter hon som klistrad.

- Har snurrat runt några gånger, men verkar inte förstå hur man gör. Händer när hon ligger på mage och få rumpan åt sidan och kan hålla upp sig med handen, då tippar hon över.

- Dreglar rätt mycket.


 

Älskade Jackie. Det finaste jag någonsin sett.

Av Helena - 8 september 2011 10:41

Hipp hipp hurra, idag blir vår lilla tös tre månader! Bilder från igår.


 

        


Grymt bra med babygymmet tycker både jag och Jackie. Jag kan pula på med mitt och hon kan ligga själv och filura ganska långa stunder. Har börjat lägga henne på mage och låta henne ligga så en längre stund, det verkar hon tycka är kul. Är väl skoj att se världen från ett annat perspektiv kan jag väl tro, än att alltid bara ligga på rygg. Dessutom har jag blivit lite nojig att hon får så platt bakhuvud.


Medans hon låg och grejade fixade jag lite inför dopet.


         


 

Pyssligt värre! Kakorna tog typ 15 min, knappt att man kan kalla det bakning. Men hjärtana! Man kan säga att ambitionsnivån är på topp, men trenden är nog dalande tyvärr. Men väldigt söta saker fick jag till i alla fall, checka in småskorna.


 

Tänkte dekorera cupcakes med såna här sötingar. Om jag bara orkar göra tillräckligt många.


Dopet då. Datumet är ändrat till den 22 oktober. Jag har bokat in med han som ska sjunga och inbjudningarna ska vi få iväg snarast. Och så har jag ju börjat baka då. Lika bra, småkakor kan man ju frysa in.


Nu vaknade lillan. Återkommer.

Ovido - Quiz & Flashcards