Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Det här med amningen

Av Helena - 29 januari 2012 22:45

Slutade amma i torsdags. Vaknade på morgonen och gick upp på toa innan Jackie skulle käka. Blev stående i köket och velade en stund innan jag beslutade mig för att göra iordning en flaska istället. Så då var det klart. Onsdag 25:e januari ammade jag för sista gången (för den här gången). Trodde det skulle vara lite besvärligt några dagar efter att man slutat, men det har inte märkts av någonting. Inget läckage, inga knölar, ingenting. Det är som att det producerades så lite mjölk på slutet att den som var kvar bara försvann. 


Nu blev det alltså 7,5 månad med amning för Jackie, och det är jag glad och stolt över. Vi hade så stökigt den första tiden innan vi fick amningen att fungera. Hon åt och var nöjd, men jag hade såna problem med sår och sprickor att det var en under att jag höll ut. Det var en ren plåga varje gång hon skulle äta, men jag tjurades på och efter två månader kunde jag äntligen pusta ut och börja uppskatta amningen. Det är mycket därför som jag inte velat sluta också, när vi hade så stökigt länge ville jag inte sluta bara ett kort tag efter att vi fått det att fungera. Och jag har verkligen tyckt att det varit supermysigt! Lite vemodigt att sluta är det, men samtidigt var det inte kul på slutet. Förrutom att hon bet mig sög hon så hårt ibland att det var rent obehagligt. Lika bra att sätta punkt. För den här gången. 


Hon har börjat äta bättre nu också. Tror hon hade ont i munnen där ett tag. Dessutom har jag börjat göra maten lite lösare, vilket verkar gå hem. Imorgon ska vi på BVC på läkarbesök samt väga/mäta. Hoppas att hon gått upp lite mer den här månaden. 


 
 
Ingen bild

Linnea A

30 januari 2012 11:56

Hej vännen! Tips från coachen, trots att det kanske känns som att det inte produceras nå mer mjölk så tänk på att ändå pumpa ur det sista, kanske pumpa två gånger om dagen i några dagar sedan en gång om dagen. När jag slutade amma kände jag samma sak, det var som att mjölken bara "försvann" så jag pumpade ingenting. Det slutade med mjölkstockning för min del å det vara inte kul :( Hoppas allt är bra med er! Adrian saknar Jackie å hans mamma saknar Jackies mamma! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 31 augusti 2014 20:17

Nu var det helt bedrövligt längesedan det kom någon uppdatering här, tråkigt kan jag tycka såhär i efterhand men så blev det.     Imorgon är det en stor dag för Pella, vår lilla bebis, som ska börja förskolan! Det känns himla kul och spännande ty...

Av Helena - 10 mars 2014 18:13


Helt fantastiskt ute idag! Jag och Åsa rotade fram möbler och gjorde kaffepremiär i solen. Kommer sakna dagar som denna. Och just det, Pella gick 12 steg i helgen! I fredags 2, i lördags 12, i söndags inga tror jag. Så det var kanske lite nybörjar...

Av Helena - 5 mars 2014 21:32

Så himla lurigt det här med barna, att veta när de är friska eller sjuka eller på väg att bli friska eller sjuka. Jackie kräktes i lördags, hade feber i söndags, var pigg som en mört måndag, gick på dagis tisdag (2,5 dygn sedan kräka, 1 feberfri dag ...

Av Helena - 3 mars 2014 15:06

  Imorgon är det semmel-dagen, och eftersom vi ändå bara var hemma och hade ingenting att göra bakade vi semlor. Det gick riktigt bra faktiskt, och Jackie hade jättekul med sin deg som antagligen fick alldeles för mycket mjöl.             ...

Av Helena - 2 mars 2014 22:24


Har varit himla nöjd här ett tag över att vi inte varit sjuka på jättelänge, faktiskt. Inte sedan fasansfullt magsjukehelvete i början av december. Så det var väl dags. Tjejerna var hos Jan och Monica fredag till lördag, vi var på bio-date med syrran...

Ovido - Quiz & Flashcards