Alla inlägg under januari 2012

Av Helena - 11 januari 2012 21:49

Idag stod Jackie på alla fyra för första gången. Krypställning alltså. Lite hjälp med placeringen av armar och ben fick hon dock, och tog spjärn med fötterna mot mitt ben gjorde hon, men varför vara knusslig?! Nu är det på gång! Och så fort hon börjar krypa kommer jag att ångra att jag längtade, haha. 


Annars då. Lunchdejt med Cissi och Algot som sagt. Monica ringde och påminde om tavlor som vi skulle titta på ikväll, paniik! Hade jag glömt bort, vimshjärna som man är. Ingen skada skedd dock, snodde ihop lite middag, borstade håret och knatade ner på stan för att möta upp Tomas och Monica. Vi har vunnit på konstföreningens lotteri och ska därför välja ut ett pris (en tavla) på lördag, så idag skulle vi dit och recognosera lite. Mycket fint fanns det, kul med konst tycker jag. 


Nu ligger jag i soffan och läser Kungarnas Krig, aka del två i Game of Thrones. Sjukt bra, hade jag sagt det förrut? 


Av Helena - 11 januari 2012 11:33

 


Jackie hjälper till lite här och var där hon kommer åt. 


                                                                


Gääääsp!




Nu väntar vi på Cissi och Algot som kommer på lunch. Vi gör det lätt för oss den här gången; matlåda till lunch, och morotskaka från Bakgården till efterrätt.   

Av Helena - 9 januari 2012 21:09

Jag är så nyfiken, vilka är ni som läser? Ni kan väl vara lite rara och lämna en kommentar. Shoot!




Av Helena - 9 januari 2012 20:52

Bada var succé! Inom två minuter hade Jackie plaskat ner både sig själv och mig så att vi båda var helt genomblöta. Jag hade inte satt upp håret ens, det skulle ju ändå inte bli blött. Jo tjena. Kul var det i alla fall, och himla rolig bebisavdelning på Himlabadet. Mysig eftermiddag med andra ord. Lite synd att det är så dyrt, särskilt med tanke på att man badar så kort tid med de små. Sjukt trötta blev de, och när vi var klara somnade både Jackie och Lilly bums i vagnarna. 


Inga bilder blev det idag, lite synd men jag hade nog att släpa på ändå. Får försöka ta någon bild nästa gång vi kommer iväg. Det finns inget sötare än bebisar, och särskilt blöta sådana. 

Av Helena - 9 januari 2012 12:30

Japp, vardagen är tillbaka och för oss innebär det att pappan försvinner iväg på jobbet igen, och jag och Jackie underhåller oss bäst vi kan här hemma. På grund av helgens sjukstuga har det tagit slut på barnmat, så förmiddagen har ägnats åt matlagning. Det blev en laddning lasagnegrund (pasta, squash, tomat, morot, lök, grädde) och en ny variant med sötpotatis, palsternacka och majs. Dessutom kokade jag lite rödspätta, två filéer blev åtta Jackie-portioner - perfekt! Så då kan man slappna av ett tag. Nu tänkte vi ju snart börja ge mat till middag också, vilket kommer innebära ännu mer barnmatlagning. Men, jag tänkte att vi kan ju göra till henne av samma mat som vi äter till middag, fast man plockar bort allt barnovänligt. Borde ju funka bra, plus att det blir lite mer varierat för henne.


Annars då. Jag är fortfarande inte helt bra i magen. Det gör inte ont längre, men det känns... konstigt. Och lite obehagligt. Dessutom känner jag mig lite hängig. Mår dock bättre nu när jag käkat lite lunch, så det kanske var lite käk som behövdes, haha! Idag har vi inte tid eller lust att vara sjuka, vi ska ju bada. Måste faktiskt ta tag i det redan nu, packa ihop en liten väska och så. 


Och just det, tänkte ju uppdatera angående mitt ansiktsprojekt. Började använda MD Formulations-produkterna (rengöring och fuktkräm) på juldagen, har alltså hållt på i två veckor. Jag märkte skillnad ganska omgående. Inte så att huden blev ren och fin på en gång, snarare tvärtom! Tydligen är det ju så när man börjar "behandla" huden, att den börjar med att rensa ut gammal skit. Vilket resulterar i orenheter sådär direkt efter man börjat. Men, nu när det gått ett tag så tycker jag att huden är mycket renare och klarare än tidigare, dessutom är det mycket mjukare och inte alls torr och fnasig som innan. Lovely! Ska bli intressant att se vad som händer på ytterligare några veckor. Har beställt Face and Body Scrub från samma märke också, den ska tydligen vara grym. Bra priser när man beställer från utlandet. Produkterna jag har nu kostar i Sverige ca 1 600 kr, och här blir det bara ca 1 000 kr. Stor skillnad tycker jag! Även nästan halva priset på Bare Escentuals-smink, vilket jag inte kan leva utan. Dagens tips!


Nej, nu sover Jackie och jag ska passa på att plocka lite och sedan kanske få ta det lite lugnt en stund innan vi bär iväg till badet. 

Av Helena - 8 januari 2012 20:24

Jackieälskligen blir sju månader idag. Det firar vi med en statusuppdatering i vanlig ordning. 


- Sitta kan hon sedan länge, men nu är hon så pass stark att hon kan sträcka sig efter grejer, vända sig om åt alla håll och titta efter saker, sprattla med ben och armar etc. utan att ramla omkull. 

- Vi har ännu inte sett en tillstymmelse till någon form av krypning. Däremot lägger hon sig framåt när hon sitter upp och hamnar i någon form av krypläge, så att det ser ut som att hon tänker ta sig iväg. Men så hamnar hon på mage och kommer ingenvart ändå. 

- Äter bra, men är en liten tjej ändå. Matschemat ser ut så här:


5.00-7.00 Ammar i sängen

9.00 Välling

12.00 Lunch. Ca 1,5 dl mat + fruktpuré

15.00 Ammar

17.00 Gröt

19.00 Välling


Har dessutom börjat ge henne smörgås, rostbröd (orostat såklart) med leverpastej. Till exempel kan hon plocka med en sån när jag äter frukost, efter hennes välling. Det är mest för att hon ska få öva, det är inte så mycket som hamnar i magen. Dessutom ska vi byta ut grötmålet på kvällen till mat på sikt. Vår BVC-sköterska tyckte det var lika bra, eftersom hon tycker om mat och kanske måste få i sig mer. 

- Sover gör hon fortfarande helt otroligt bra. Nu var det längesedan hon vaknade på natten över huvud taget. Händer det stoppar jag in nappen så sover hon vidare. En riktig sjusovare är hon dessutom. Både igår och idag har hon sovit till 10.00 Brås på pappa tror jag. 

- Sover inte så mycket på dagarna längre. Idag blev det bara ett sovpass, men då sov hon ju som sagt väldigt länge på morgonen. Och gjorde tidig kväll. Mer normalt att hon sover två gånger om dagen. Strax före eller efter lunch, och så en sväng på eftermiddagen. 

- Pratar massor. Säger bababapapapbababa när hon är glad och uuuäääämaamaaa när hon är ledsen. Hmm. 

- Har blivit faschinerad av sina händer igen. Öppnar och stänger handen samtidigt som hon noga tittar och begrundar. Börjar nog förstå mer och mer att det är hennes och att de gör som hon säger. Hon håller i nappflaskan när hon äter välling, plaskar järnet när hon badar och tycker att det är jätteroligt att slå i bordskivan när hon sitter vid bordet. 

- Har haft barnvakt (farmor och farfar) för första gången. Gick super!


 


Dagens mysfia. Blev inga roligare bilder, är fortfarande seg. Men nu får det vara nog med sjukdom! Imorgon ska vi bada med Åsa och Lilly på Himlabadet. Första gången för oss, det ska bli skoj. 



Av Helena - 7 januari 2012 17:14

..men trött och sliten efter nattens bök. Låg vaken i soffan till framåt 4 tror jag. Somnade sedan av ren utmattning och fick några timmars sömn innan Jackie började stöka runt inne i sovrummet. Och självklart är det jag som vaknar först och inte Tomas som ligger i samma rum. Det händer något med hörseln när man blir mamma... Lite livat blev det innan Tomas fått till en flaska och gett lillan mat, men sedan somnade vi alla om till 10.30 Välbehövligt för en annan. 


Jag är mycket bättre idag annars. Magontet från helvetet gav med sig tillslut, vilket var tur för jag höll verkligen på att bli tokig. Men pigg är man ju inte efter ett sånt här dyng. Känner mig som en trasa! Magen blir så konstig dessutom. Allt man åt igårkväll kom ju upp, och så mycket nytt har man inte velat stoppa i, så tillslut mår man ju dåligt bara för att man inte ätit. 


Jaja. Vi kör en lugn kväll här. Ska fixa lite lördagsmat och hoppas att jag får i mig. Ladda ner någon film och mysa i soffan är annars planen. Blir bra det. 


En annan sak. Vi var ute och käkade med Carro och Ante igår, och Jackie var hemma med farmor och farfar. Första gången vi hade barnvakt och det hade gått jättebra. När vi kom hem vid 21 sov hon så sött så. Hon har ju varit lite mammig och pappig nu ett tag, men det hade inte varit några problem alls med mat eller nattning. Perfekt!

Av Helena - 7 januari 2012 03:06

Det där med 2012 kontra 2011. Måste säga att 2012 har halkat ner på skitminus. Klockar är 3.00, och jag är vaken. Varför? Jo, jag har fått vinterkräksjukan! Självdiagnostiserad, men rätt säker på min sak. Har haft ont i magen, alltså riktigt ont, sedan igårnatt och sedan hela dagen. Inatt har jag inte kunnat sova alls, har kräks flera gånger och ligger nu vaken på soffan med mina magsmärtor och lider. Har dock förlikat mig med mitt öde och plockat fram datorn, googlat mina symtom och gjort en kanna vätskeersättning att surpla på. Festligt värre. Fördel dock: Det går tydligen över fort, på ett dygn eller så. Hoppas det avtar imorgon redan, man blir ju knäpp! Nackdel: Extremt smittsamt. Som jag förstår är det knappast troligt att Jackie och Tomas skulle klara sig, utan de lär också få en släng inom kort. Och Jackie som aldrig varit sjuk ordentligt! Usch och fy. 


Men alltså, magsmärtan! Hur ska man stå ut?! Det är hemskt! Får förlossningsflashbacks. 


Nej, man får väl försöka blunda lite i alla fall. 

Ovido - Quiz & Flashcards